
8 na 10 młodych Francuzów deklaruje, że kontakt z kulturą jest dla nich ważny lub kluczowy
Jak wynika z sondażu, przeprowadzonego przez Ipsos, niemal połowa młodych Francuzów, w wieku od 13 do 25 lat, deklaruje, że nie może sobie pozwolić na dostęp do kultury. Powodem są przede wszystkim wysokie koszty.
Około 8 na 10 młodych Francuzów ocenia, że kontakt z kulturą jest dla nich ważny lub kluczowy. Na obszarach wiejskich dostęp do kultury jest ważny dla 68 proc. respondentów. Zdaniem 92 proc. osób w wieku 13-25 lat, kultura jest źródłem bogactwa i różnorodności oraz narzędziem w wychowywaniu i edukacji, a dla 91 proc. osób “kultura jest tym, co łączy nas z naszą historią i naszymi tradycjami”. 93 proc. respondentów uważa, że kultura może przybrać różne formy.
81 proc. młodych Francuzów stwierdza, że lubią brać udział w wydarzeniach kulturalnych. 77 proc. deklaruje, że dobrze się czują w instytucjach kulturalnych, pomimo że 55 proc. definiuje kulturę jako elitarną.
Najczęściej wybieranym przez młodych Francuzów sposobem na kontakt z kulturą jest słuchanie muzyki (74 proc.), oglądanie filmów i seriali (63 proc.) i czytanie książek (34 proc.). Większość respondentów wyraża jednak silną chęć uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych poza domem. 60 proc. osób chciałoby chodzić do kina, 59 proc. do teatru, a 51 proc. do muzeum.
85 proc. młodych osób uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych razem z rodzicami, a 66 proc., szczególnie osoby w wieku poniżej 20 lat, deklaruje, że koszty uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych pokrywane są przez rodziców.
Niemal połowa (46 proc.) Francuzów w wieku 13-25 lat deklaruje jednak, że nie może sobie pozwolić na regularny dostęp do kultury. Na obszarach wiejskich odsetek ten wynosi 57 proc.
Głównymi powodami, dla których młodzi Francuzi ograniczają korzystanie z kultury, jest jej koszt (57 proc.), a także brak czasu (46 proc.) i niewystarczająco dobry dojazd na miejsce wydarzenia kulturalnego (24 proc.). Respondenci wskazują również na brak dostatecznych informacji o organizowanych wydarzeniach kulturalnych (17 proc.), niewystarczającą wiedzę o tym, co dzieje się w ich okolicy (16 proc.) i brak zainteresowania organizowanymi wydarzeniami (11 proc.). Dwie trzecie młodych osób zwraca także uwagę na fakt, że oferta kulturalna w ich miejscu zamieszkania nie odpowiada ich upodobaniom. Niewystarczająco atrakcyjna oferta kulturalna wskazywana jest szczególnie przez mieszkańców obszarów wiejskich (78 proc.) i małych miejscowości (73 proc. wśród mieszkańców miejscowości o populacji poniżej 20 000 osób).
oprac. JD