technologii chińskiej

Amerykańskie restrykcje wobec technologii chińskiej

Stany Zjednoczone ogłosiły nową zasadę zakazującą stosowania technologii chińskiej w samochodach na rynku amerykańskim.

Decyzja jest kolejnym krokiem w strategii USA mającej na celu ograniczenie wpływów Chin w kluczowych sektorach technologicznych, takich jak motoryzacja, sztuczna inteligencja czy elektronika użytkowa.

Dzisiejsze pojazdy to znacznie więcej niż mechaniczne środki transportu. Jak zauważyła Gina Raimondo, sekretarz handlu USA, współczesne auta przypominają komputery na kołach. Są wyposażone w kamery, mikrofony, systemy GPS i inne technologie, które stale łączą się z internetem. Zaawansowana cyfryzacja stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo narodowe, gdyż dane generowane przez urządzenia mogą być narażone na przechwycenie lub manipulację przez obce państwa.

Wprowadzone ograniczenia dotyczą pojazdów osobowych i wejdą w życie w 2027 roku dla oprogramowania, a w 2030 roku dla sprzętu. Producenci, którzy mają „istotne powiązania” z Chinami lub Rosją, nie będą mogli sprzedawać samochodów zawierających technologie pochodzące z tych krajów. Nowe przepisy zakazują także importu takich komponentów.

Decyzja Stanów Zjednoczonych nie jest przypadkowa. Chiny od lat intensywnie inwestują w rozwój technologii motoryzacyjnych, w tym w samochody elektryczne i autonomiczne, z ambicją dominacji na globalnym rynku. Chińskie firmy, takie jak BYD czy Nio, osiągają znaczące sukcesy, a chiński rząd aktywnie wspiera ich ekspansję za granicę.

Jednak USA podejmują kroki, aby nie dopuścić do sytuacji, w której chińskie technologie zdominują sektor motoryzacyjny. Podobne działania były podejmowane wcześniej w innych branżach, takich jak półprzewodniki. Przykładowo w październiku 2022 roku administracja Bidena wprowadziła restrykcje dotyczące eksportu zaawansowanych chipów do Chin, argumentując to obawami o ich potencjalne zastosowanie w systemach zbrojeniowych i sztucznej inteligencji.

Warto zauważyć, że strategia ograniczania wpływów technologicznych rywali nie jest unikalna dla motoryzacji. Podobne podejście widać w działaniach związanych z dronami czy sieciami 5G. Przykładem może być decyzja o wykluczeniu chińskiego Huaweia z budowy infrastruktury telekomunikacyjnej w wielu krajach, w tym w USA i Wielkiej Brytanii. Argumentacja była podobna, obawy o bezpieczeństwo danych i możliwość ingerencji.

Jednocześnie Stany Zjednoczone pracują nad umocnieniem swojej pozycji lidera w dziedzinie sztucznej inteligencji. Prezydent Joe Biden podkreślił, że kluczowe technologie, takie jak AI, muszą pozostać w rękach Ameryki i jej sojuszników. Zasoby technologiczne, jak infrastruktura obliczeniowa i systemy AI, będą rozwijane w przyspieszonym tempie na podstawie nowego rozporządzenia wykonawczego.

Ruchy USA mogą jednak spotkać się z retorsjami ze strony Chin. Chińskie Ministerstwo Handlu już określiło ograniczenia dotyczące eksportu technologii AI jako „rażące naruszenie” zasad handlu międzynarodowego. W odpowiedzi Pekin zapowiedział podjęcie „koniecznych działań” w celu ochrony swoich interesów.

Jednocześnie zakazy dotyczące technologii motoryzacyjnych mogą wpłynąć na dynamikę rynku. Amerykańscy producenci samochodów będą musieli poszukiwać alternatywnych dostawców komponentów, co może zwiększyć koszty i wydłużyć procesy produkcji.

Zakaz stosowania chińskiej technologii w amerykańskich samochodach to tylko wierzchołek góry lodowej w kontekście globalnej rywalizacji technologicznej. Wprowadzenie regulacji może zmusić inne kraje do zajęcia stanowiska wobec chińskich technologii, szczególnie w Europie, gdzie producenci również coraz częściej korzystają z chińskich komponentów.

Decyzje USA pokazują, że bezpieczeństwo danych i dominacja technologiczna stają się kluczowymi czynnikami w kształtowaniu polityki gospodarczej. W świecie, w którym technologie coraz bardziej integrują się z naszym codziennym życiem, rola państw w zapewnieniu ich bezpieczeństwa staje się nieodzowna.

W tym kontekście najbliższe lata przyniosą wiele zmian, które wpłyną nie tylko na globalny rynek motoryzacyjny, ale również na sposób, w jaki postrzegamy technologie jako całość.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się