autonomiczne taksówki

Autonomiczne taksówki zagnieżdżają się na rynku

Autonomiczne taksówki, niegdyś domena literatury science fiction, stają się bardziej realnym elementem współczesnego krajobrazu miejskiego.

W Stanach Zjednoczonych, firma Waymo, będąca główną siłą w tej dziedzinie, odgrywa ważną rolę w popularyzacji technologii autonomicznych taksówek. Jednak rozwój autonomicznych pojazdów nie ogranicza się tylko do USA, ale na całym świecie obserwujemy dynamiczny postęp w tej branży.

Waymo, spółka zależna pod spółką matką Alphabet, od lat prowadzi intensywne prace nad technologią autonomicznych pojazdów. W 2020 roku firma uruchomiła komercyjną usługę robotaxi w Phoenix, oferując mieszkańcom możliwość korzystania z w pełni autonomicznych przejazdów. Od tego czasu firma sukcesywnie rozszerza swoją działalność na kolejne miasta.

W listopadzie 2024 roku Waymo ogłosiło otwarcie swojej usługi dla wszystkich mieszkańców Los Angeles, eliminując wcześniejszą listę oczekujących. Obecnie, za pomocą aplikacji Waymo One, użytkownicy mogą zamawiać autonomiczne przejazdy na obszarze 80 mil kwadratowych, obejmującym m.in. Santa Monica i Downtown Los Angeles. Firma planuje dalszą ekspansję, z zamiarem wprowadzenia swoich usług w Austin i Atlancie w najbliższej przyszłości.

Waymo podkreśla bezpieczeństwo swoich pojazdów, które przejechały już ponad 20 milionów mil w rzeczywistych warunkach drogowych. Według danych firmy, ich autonomiczne taksówki odnotowują o 85% mniej wypadków skutkujących obrażeniami w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami. Mimo to, firma nie jest wolna od wyzwań związanych z konkurencją na rynku autonomicznych samochodów usługowych, a regulacje prawne w tej dziedzinie wciąż ewoluują.

Podczas gdy USA przodują w komercjalizacji autonomicznych taksówek, inne kraje również podejmują znaczące kroki w tym kierunku.

W Chinach, firma EHang Holdings uzyskała zgodę rządu na komercyjne loty autonomicznych latających taksówek modelu EH216-S. Pojazd może przewozić dwóch pasażerów na krótkich dystansach z prędkością do 100 km/h, oferując nową formę transportu miejskiego.

W Europie, Litwa wykazuje zainteresowanie technologią autonomicznych pojazdów. Minister gospodarki i innowacji, Aušrinė Armonaitė, wyraziła chęć wprowadzenia autonomicznych taksówek na ulice Wilna, podkreślając, że kraj jest jednym z najbardziej zdigitalizowanych na świecie i posiada odpowiednie regulacje prawne do testowania takich pojazdów.

Zjednoczone Emiraty Arabskie również aktywnie angażują się w testowanie autonomicznych taksówek, zapraszając firmy z całego świata do prowadzenia prób na ich terytorium. Dubaj planuje wprowadzenie autonomicznych taksówek jako integralnej części swojego systemu transportowego, dążąc do stania się liderem w dziedzinie inteligentnych miast.

Mimo imponującego postępu technologicznego, autonomiczne taksówki stoją przed wieloma wyzwaniami. Regulacje prawne różnią się w zależności od kraju, co wpływa na tempo wdrażania tych technologii do zróżnicowanych regionów świata. Ponadto, kwestie związane z bezpieczeństwem, odpowiedzialnością za ewentualne wypadki oraz akceptacją społeczną pozostają kluczowymi aspektami do rozwiązania.

Konkurencja w USA wciąż się rozszerza na nowym rynku zbytu, gdzie Tesla planuje uruchomienie własnej usługi robotaxi, a Amazon inwestuje w firmę Zoox, która rozwija autonomiczne pojazdy zaprojektowane specjalnie do przewozu pasażerów. General Motors, poprzez swoją spółkę Cruise, również intensywnie pracuje nad technologią autonomicznych taksówek, choć napotkała na pewne trudności związane z incydentami drogowymi.

W Europie, kraje takie jak Niemcy i Wielka Brytania prowadzą testy autonomicznych pojazdów, jednak pełna komercjalizacja wciąż wymaga dostosowania przepisów oraz infrastruktury. W Polsce, choć technologia autonomicznych pojazdów jest na wczesnym etapie rozwoju, istnieje potencjał do jej wdrożenia w przyszłości przy odpowiednich ustawach, które obecny rząd mógłby wprowadzić liberalizując prawo drogowe w kwestii autonomicznych pojazdów.

Autonomiczne taksówki przestają być wizją przyszłości, stając się realnym elementem systemów transportowych w różnych częściach świata. Przed branżą stoją jednak liczne wyzwania, zarówno technologiczne, jak i regulacyjne, które będą determinować tempo i zakres wdrażania autonomicznych taksówek na globalną skalę.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się