
Chiński podbój Afryki. Kluczowym celem ekspansji są porty
Chińskie zakłady produkcyjne rozwijane w afrykańskich portach przynoszą Pekinowi duże zyski, zarazem w kontekście ekonomicznym, jak i geopolitycznym. Kontrola nad portami w Afryce jest kluczowym elementem dalekoterminowej strategii Chin, której celem jest osiągnięcie globalnej hegemonii gospodarczej – twierdzi „The South China Morning Post”. W przekonaniu portalu Chińczycy będą dążyli do rozwoju na terenie tych placówek infrastruktury wojskowej, która umożliwi im ochronę
Chiński podbój Afryki
W ostatnich latach chińskie firmy państwowe zbudowały, sfinansowały lub obecnie obsługują ponad jedną czwartą portów w Afryce. Tym samym pod kontrolą Państwa Środka znajduje się na ten moment aż 25 proc. wszystkich afrykańskich portów – wynika z najnowszego badania, które szczegółowo opisuje zakres inwestycji Pekinu w rozwój portów na kontynencie afrykańskim.
Według raportu Paula Nantulya z Afrykańskiego Centrum Studiów Strategicznych (ACSS), spośród w sumie 231 portów znajdujących się w 32 afrykańskich krajach Chiny prowadzą inwestycje w 78 portach. Szczególnie duże natężenie inwestycji ze strony chińskich państwowych molochów jest skoncentrowane w regionie Afryki Zachodniej. Jak podkreślił Paul Nantulya, fakt ten podkreśla, kluczowe w aspekcie strategicznym znaczenie regionu Afryki Zachodniej dla globalnych ambicji handlowych Chińskiej Republiki Ludowej.
Chińska strategia „Go Out”
W ramach obecnego chińskiego planu pięcioletniego (obejmującego lata 2021–2025) dwa czynniki napędzają trwającą aktualnie dużą falę inwestycji ChRL na kontynencie afrykańskim. Są nimi Inicjatywa Pasa i Szlaku oraz strategia „Go Out” – chińskiej rządowej strategii, która ma na celu wspierać ekspansję chińskich firm państwowych na rynki zagraniczne, takie jak Afryka. Chiny pozycjonują Afrykę jako kluczowe ogniwo w swojej globalnej sieci handlowej, wskazuje „The South China Morning Post”.
Jak informuje w swoim raporcie Afrykańskie Centrum Studiów Strategicznych trzy z sześciu korytarzy handlowych przewidzianych w chińskich planach ekspansji gospodarczej przebiegają przez Afrykę. Biegną one m.in. do Afryki Wschodnie, Egiptu (region Suezu) oraz Tunezji. „Fakt ten potwierdza kluczową rolę jaką Afryka odgrywa w globalnych ambicjach Chin” – stwierdził Paul Nantulya.
Przykładowo firma China Harbour Engineering Company odpowiadała za budowę głębokowodnego portu w mieście Lekki w Nigerii. W ramach 16-letniej umowy zawartej z nigeryjskimi władzami chiński wykonawca uzyskał większościowe udziały w porcie, które wynoszą 54 proc. – tym samym infrastruktura portowa Lekki stała się kolejnym z zagranicznych portów jakie są dzierżawione przez Chiny. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ACSS, Chiny na każdym dolarze zainwestowanym w afrykańskie porty uzyskują dzięki przychodom 13 dolarów amerykańskich. Chińska ekspansja w Afryce przynosi tym samym Państwu Środka realne zyski finansowe.
Marcin Jarzębski