
Delikatność szkła spotyka się z kruchością na wystawie „Szklana menażeria”
Precyzyjnie wykonane z fragmentów szkła rzeźby przestawiające wizerunki zwierząt będzie można od 15 lutego oglądać na wystawie „Szklana menażeria” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. To pierwsza w Polsce indywidualna prezentacja twórczości polskiej artystki mieszkającej w Niemczech.
Klonowska tworzy swoje prace z fragmentów płytek szklanych, które montuje na metalowych ramach. Proces ten jest czasochłonny i wymaga niezwykłej precyzji. Artystka sama łamie, tnie i skleja odłamki kolorowego szkła, nadając im odpowiednie kształty.
Trójwymiarowe figury przedstawiają głównie zwierzęta. Przycięte z wielką starannością kawałki kolorowego szkła, tworzą jeżące się futra, łapy, pyski, uszy i ogony.
„W konfrontacji z tymi rzeźbami widz odczuwa jednocześnie chęć ich dotknięcia i strach przed zranieniem – delikatność szkła spotyka się tutaj z jego kruchością i zagrożeniem, które stwarza” – piszą w zapowiedzi wystawy jej organizatorzy.
Artystka chętnie czerpie inspirację z dzieł dawnych mistrzów, takich jak Peter Paul Rubens, Jan van Eyck czy Francisco de Goya. Koncentruje się jednak nie na postaciach głównych bohaterów, ale na towarzyszących im zwierzętach.
W ujęciach malarskich czworonogi pełnią na ogół drugoplanową rolę, dla Klonowskiej są inspiracją do kreowania własnego świata sztuki. „Motywy, które wykorzystuję i eksploruję (z obrazów, głównie z XV–XVIII w.) są dla mnie jak sceny teatralne, często nieco sztuczne, pozowane, wspaniale współgrają ze swoimi aktorami. Pozwala mi to wydobyć moich bohaterów i przedstawić ich we własnych przedstawieniach dramatycznych” – mówi o swojej twórczości artystka.
Według twórców prezentacji, Klonowska „z posthumanistycznym podejściem i empatią stawia zwierzęta w centrum uwagi, nadając im symboliczną wartość i budując fascynujący dialog między sztuką dawnych mistrzów a współczesną rzeźbą”.
a wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej zaprezentowane zostaną zarówno dotychczasowe prace artystki, jak i nowe realizacje. Klonowska przygotowuje m.in. pierwszą rzeźbę opartą na motywach zwierząt z twórczości polskiego malarza. Będzie to wizerunek kuropatwy z obrazu Józefa Chełmońskiego.
Organizatorzy zapowiadają, że rzeźby Klonowskiej będą eksponowane w Galerii Oranżeria – jednej z najpiękniejszych przestrzeni wystawienniczych w Orońsku, gdzie gra światła i szkła stworzy niepowtarzalny nastrój. Ekspozycję uzupełnią szkice artystki, reprodukcje obrazów dawnych mistrzów oraz film, który ukazuje kulisy jej twórczości.
Tytuł wystawy – „Szklana menażeria” – nawiązuje do słynnej sztuki Tennessee Williamsa, której premiera miała miejsce na Broadwayu w 1945 roku. W spektaklu główna bohaterka, Laura, zbierała szklane figurki zwierząt, które towarzyszyły jej w chwilach samotności.
Wystawa jest realizowana we współpracy z Muzeum Reissa-Engelhorna w Mannheim. W Orońsku będzie prezentowana do 13 kwietnia.
Marta Klonowska urodziła się w 1964 roku w Warszawie, mieszka i pracuje w Düsseldorfie. Studiowała w latach 1987-89 na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w latach 1989-97 na Kunstakademie w Düsseldorfie. Swoje prace pokazywała na m.in. na wystawach w Niemczech, Holandii i Japonii.
PAP/MaciejBzura