
Epifania piękna w paryskim Collège des Bernardins
„Epifania piękna” – tak w skrócie można podsumować wystawę malarstwa otwartą w Collège des Bernardins – zabytkowym opactwie bernardynów w Paryżu. Swoje prace inspirowane tematami biblijnymi wystawił tam współczesny twórca Augustin Frison-Roche.
Prezentowane w Collège des Bernardins prace to w większości malarstwo olejne, wykonane na drewnie, z elementami pokrytymi złotem. Ich twórca – Augustin Frison-Roche nie zakrywa w całości drewna kolejnymi warstwami farby, ale nakłada cienką warstwę, przez którą drewno jest widoczne, tworząc wrażenie głębi.

Dzieła francuskiego artysty charakteryzują się intensywnymi barwami, w których dominują złoto, odcienie ochry i niebieskiego. Augustin Frison-Roche łączy w swojej twórczości nowoczesność i pogłębioną znajomość historii sztuki, nawiązując do symbolizmu czy secesji wiedeńskiej. Artysta najczęściej czerpie inspirację z motywów biblijnych oraz przyrody. Obrazy, prezentowane na wystawie “Épiphanies”, łączą głębię chrześcijańskiej symboliki i zachwyt nad pięknem stworzenia.

Augustin Frison-Roche podjął temat epifanii w znaczeniu biblijnym, w trzech dziełach, przedstawiających pokłon Trzech Króli, Chrzest Pański i cud w Kanie Galilejskiej. Artysta stworzył również dzieła, nawiązujące do szerszego znaczenia epifanii – objawienia. Inspirację przy tworzeniu dzieł stanowił “List do artystów” św. Jana Pawła II, w którym wzywał artystów do poszukiwania “epifanii” piękna i do uwidocznienia w twórczości artystycznej tego, co Boskie, do poszukiwania sposobu, w jaki dzieła mogą pokazać to, co transcendentne.
W temat epifanii wpisuje się również, prezentowany na wystawie, cykl siedmiu obrazów Augustina Frison-Roche’a, przedstawiający stworzenie świata. Jak tłumaczy artysta, kontemplacja stworzenia, przyrody, jest również miejscem epifanii.

Na wystawie szczególną uwagę zwraca monumentalny obraz “L’Adoration des mages”, przedstawiający pokłon Trzech Króli. Dla artysty, obraz ten stanowi “kulminację wystawy, jaką jest przedstawienie Dzieciątka Jezus”. Kompozycja obrazu podzielona jest na dwie części – orszak króli, z egzotycznymi zwierzętami i wojskiem, oraz przedstawienie Dzieciątka Jezus, znajdującego się na skraju obrazu i leżącego na ziemi. Maryja i Józef nie zostali przedstawieni na obrazie, co potęguje kontrast między przepychem orszaku a Dzieciątkiem oraz podkreśla fakt, że królowie przyszli oddać pokłon nie Świętej Rodzinie, ale niemowlęciu, w którym objawił się Bóg.
Collège des Bernardins – piękno średniowiecznego klasztoru

Wystawa “Épiphanies” prezentowana jest w przestrzeniach dawnego budynku klasztornego cystersów, pochodzącego z XIII wieku. Budynek Collège des Bernardins jest jednym ze skarbów architektury cystersów we Francji.
Po zakończeniu wystawy, obraz “L’Assomption”, przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, trafi do katedry w Cambrai w północnej Francji, w której obecnie prowadzone są prace renowacyjne. Obraz “L’Etoile”, prezentowany na wystawie, zostanie natomiast umieszczony w XII-wiecznym opactwie w La Lucerne w Normandii.
Wystawa “Épiphanies” w Collège des Bernardins w Paryżu potrwa do 26 lutego.
Julia Delanne z Paryża