
Wojna psychologiczna, prowadzona przez islamistów, każdego dnia jest coraz silniejsza
Florence Bergeaud-Blackler jest doktorem antropologii, specjalistką od islamizmu, autorką publikacji naukowych. W styczniu została odznaczona Orderem Narodowym Legii Honorowej – najważniejszym francuskim odznaczeniem.
W tekście opinii w “Le Figaro”, Florence Bergeaud-Blackler zwraca uwagę na rozwój islamizmu we Francji, któremu sprzyja nadużywanie terminu “islamofobia” wobec każdej krytyki islamu.
Jak stwierdza antropolog, dziesięć lat po zamachach we Francji – zamachu na redakcję “Charlie Hebdo” i sklep Hyper Cacher w styczniu 2015 r. i zamachu na Bataclan w listopadzie tego samego roku – kraj wciąż mierzy się z trwałym zagrożeniem terrorystycznym. “O ile Francuzi stopniowo przyzwyczaili się do środków bezpieczeństwa, które pozwoliły na udaremnienie kilkudziesięciu zamachów, zapanował klimat strachu. Dziś dziennikarze, artyści i nauczyciele ostrożnie dobierają słowa w kontekście, w którym publiczne wyrażanie opinii – w tym samo jej analizowanie, jak miało to miejsce w przypadku Samuela Paty – może prowadzić do śmierci” – zauważa. Jak przypomina, zgodnie z sondażem, w 2020 r. 40 proc. francuskich muzułmanów stawiało swoje przekonania religijne ponad wartościami republikańskimi, a zgodnie z sondażem z 2021 r., 65 proc. licealistów, wyznających islam, stawiało zasady religijne ponad prawami Republiki. “O ile Francja nauczyła się chronić przed zbrojnym ramieniem dżihadyzmu dzięki wzmocnionym środkom bezpieczeństwa, o ile rząd uznał problem separatyzmu prowadzącego do przemocy, o tyle wydaje się, że wciąż nie dostrzegają pełnej skali ideologicznego wpływu i strategii, stojącej za tymi atakami. Wojna psychologiczna, prowadzona przez islamistów, każdego dnia jest coraz silniejsza, wykorzystując nasze słabości i, jeszcze gorzej, naszą pobłażliwość” – podkreśla. “Wśród metod wojny psychologicznej jest mechanizm, który ma tę zaletę, że jest prosty i tę cnotę, że jest zgodny z prawem – wojna z islamofobią” – dodaje.
Zdaniem Florence Bergeaud-Blackler, “sztuka wojny islamistów polega na tym, że udaje im się zaangażować społeczności muzułmańskie w ich projekt podboju, jednocześnie wmawiając innym, że ten projekt jest jedynie wyobrażeniem (rasistowskich faszystów ze skrajnej prawicy)”. “Potężna broń, która zmienia wszelką obronę muzułmanów w atak na przeciwników islamu i wszelki atak na niemuzułmanów w obronę islamu, to walka z islamofobią, prawdziwa maska dżihadu nazywanego obronnym. Przedstawiana jako działanie, mające na celu ochronę muzułmanów przed dyskryminacją i stereotypami, może być zmobilizowana, w sposób strategiczny, aby odrzucić wszelką krytykę islamu, również jego najgorszych wyrażeń. Islamofobem nazywany jest ten, kto krytykuje Koran, hidżab, islamizm czy ukamienowanie. W ramach prawa świeckiego, zasadniczo nie istnieje zakaz formułowania takich krytyk, ponieważ nie są one skierowane w osobę wierzącą, ale w idee czy wierzenia. W kontekście muzułmańskim, islamiści uważają krytykę za ataki na religię a zatem ataki na wspólnotę religijną (…). Islamiści przyznają sobie wówczas prawo (muzułmańskie) do przyjęcia postawy defensywnej” tłumaczy. “Jeśli coś przeszkadza w projekcie islamistycznym – we Francji i poza nią -, jeśli jego wymagania nie są spełnione, wówczas jest to powód do wojny i odpowiedzią musi być, dla każdego muzułmanina, aktywny opór w ramach świętej wojny obronnej” – dodaje.
“Inny wymiar wojny z islamofobią polega na sprawianiu wrażenia, że przemocowe działania dżihadu nie są atakami, ale obronną odpowiedzią na opresję systemową zachodnich demokracji względem muzułmanów jako rasy, co jest skuteczne na lewicy (…). Atakowanie islamofobicznego państwa, jego policji, jego wymiaru sprawiedliwości, jego nauczycieli, jego intelektualistów, jego dziennikarzy itd. jest zatem jednocześnie dżihadem obronnym dla islamistów i usprawiedliwioną odpowiedzią w oczach radykalnej lewicy. W tym kontekście niepokojące jest, że 81 proc. licealistów, wyznających islam, postrzega prawa laicyzacji jako dyskryminujące islam” – stwierdza Florence Bergeaud-Blackler.
Oprac. Julia Delanne