marnowanie żywności w sklepach

Francja chce ograniczyć marnowanie żywności w sklepach i restauracjach

We francuskim senacie złożono propozycję nowego prawa, mającego skuteczniej ograniczyć marnowanie żywności w sklepach i restauracjach – podaje dziennik “Le Figaro”.

Propozycja nowego prawa przewiduje zaostrzenie przepisów, dotyczących marnowania żywności, wprowadzonych w 2016 r. Obowiązujące obecnie we Francji prawo zakłada m.in.nakładanie na supermarkety obowiązku przekazania niesprzedanych produktów spożywczych organizacjom dobroczynnym czy zobowiązywanie restauracji do dostarczenia opakowania na wynos klientowi, który nie dokończy swojego dania. 

Jak zaznaczają senatorowie, którzy złożyli propozycję prawa, obecnie przemysł spożywczy, handel detaliczny i konsumpcja żywności poza domem odpowiadają za ponad jedną trzecią marnotrawstwa żywności, a jednocześnie stanowią istotne źródło żywności, która mogłaby zostać wykorzystana w bardziej efektywny sposób. Podparyska miejscowość Courbevoie jest przykładem wykorzystania niesprzedanej żywności – od 2020 r. udało się tam już uratować 500 000 posiłków, przekazując organizacjom charytatywnym niesprzedaną żywność ze sklepów i restauracji.

Nowe prawo miałoby pozwolić na zwiększenie liczby przedsiębiorstw, zobowiązanych do przekazania niesprzedanych produktów spożywczych organizacjom dobroczynnym i do corocznego raportu, prezentującego dane dotyczące zmarnowanego jedzenia, a także na zaostrzenie kar, nakładanych na przedsiębiorstwa, które sprawią, że towary staną się niezdolne do spożycia. 

Propozycja prawa, mającego ograniczyć marnowanie żywności w sklepach i restauracjach, przewiduje m.in. zmniejszenie progu, dotyczącego minimalnej powierzchni, od której sklepy zobowiązane są do przekazywania organizacjom charytatywnym niesprzedanej żywności. Obecnie do oddawania żywności zobowiązane są supermarkety o powierzchni powyżej 400 metrów kwadratowych. Po wprowadzeniu nowego prawa, obowiązek ten dotyczyłby również sklepów o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych, co przełożyłoby się na 5 000 dodatkowych punktów sprzedaży. Dwukrotnie zmniejszyłby się również próg rocznych przychodów – z 50 milionów do 25 milionów euro -, od którego przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego zobowiązane byłyby do przekazywania niesprzedanych produktów organizacjom charytatywnym. 

Zgodnie z nowym prawem, każdego roku, do 1 lutego, przedsiębiorstwa byłyby również zobowiązane do wypełnienia deklaracji, dotyczącej liczby przekazanych produktów. 

Każdego roku we Francji wyrzucanych jest kilka milionów ton jedzenia. Zgodnie z danymi francuskiego ministerstwa rolnictwa, w 2022 r. we Francji wyrzucono 4,3 mln ton produktów, zdatnych do spożycia. Jednocześnie 16 proc. Francuzów deklaruje brak wystarczającego dostępu do żywności. 

Julia Delanne

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 30.04.2025.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się