Giverny
Ryc. Édouard Manet /Ucieczka Rocheforta

Wystawa w Giverny, dla której warto tu przyjechać

W Giverny do końca czerwca trwa wystawa „L’impressionnisme et la mer” („Impresjonizm i morze”) poświęcona motywowi morza w impresjonizmie. 

W Musée des impressionnismes we francuskim Giverny do 30 czerwca można obejrzeć wystawę „L’impressionnisme et la mer”. Wystawa, poświęcona motywowi morza w impresjonizmie, przygotowana została z okazji 150. rocznicy pierwszej wystawy impresjonistów. 

Na wystawie w Giverny prezentowane jest kilkadziesiąt obrazów wykonanych przez impresjonistów, ale również ich poprzedników i przedstawicieli postimpresjonizmu. Można na niej obejrzeć dzieła m.in. Claude’a Moneta, Eugène’a Boudina czy Paula Gauguina, a także mniej znanych twórców. 

Morze było jednym z najczęstszych motywów w impresjonizmie. Tafla wody stanowiła dla impresjonistów okazję do eksperymentów nad światłem i zmieniającymi się barwami nieba i wody w zależności od pory dnia i pogody. Artyści uwiecznili na swoich dziełach nadmorskie krajobrazy, porty, klify, zyskujące coraz większą popularność nadmorskie kurorty czy transatlantyki, symbolizujące postęp techniki. 

Obraz, od którego wywodzi się nazwa „impresjonizm”, Impresja. Wschód słońca Claude’a Moneta, namalowany został w porcie w Hawrze. Już wcześniej jednak grę świateł na spokojnej tafli morza przy porcie uwiecznił Eugène Boudin. Na jego obrazie Le bassin de l’Eure au Havre, prezentowanym na wystawie w Giverny, dostrzec można podobieństwa do dzieła Claude’a Moneta. Na wystawie prezentowanych jest kilkanaście obrazów Eugène’a Boudina, artysty uważanego za prekursora impresjonizmu. Większość z nich przedstawia okręty w porcie – częsty motyw w twórczości artysty. Prezentowany jest również obraz Un grain, przedstawiający wzburzone morze podczas sztormu. Obraz ten miał inspirować Claude’a Moneta przy tworzeniu dzieła Pluie à Belle-Île.

Główną część wystawy stanowią dzieła wykonane przez artystów – nie tylko przedstawicieli impresjonizmu – na północnym wybrzeżu Francji, ukazujące klify w Normandii i Bretanii, wioski rybackie i popularne kurorty Deauville i Trouville. 

Normandia przyciągała artystów pięknem krajobrazów – klifów, brzegu morza zmieniającego się w zależności od silnych w tym regionie pływów morskich – oraz światła, zależnego od pory dnia i pogody. Claude Monet od 1867 do 1897 r. wielokrotnie powracał na wybrzeże Normandii, uwieczniając je na swoich obrazach. Na wystawie można zobaczyć kilka dzieł czołowego impresjonisty, przedstawiających klify w okolicach Dieppe i Fécamp, a także dzieła Gustave’a Courbeta, Eugène’a Boudina czy Jeana Francisa Auburtina.

Na przełomie XIX i XX wieku artyści, do tej pory tworzący głównie w Normandii, zaczęli inspirować się skalistym wybrzeżem Bretanii. Na wystawie prezentowane są dzieła Claude’a Moneta, które malarz stworzył podczas pobytu na wyspie Belle-Île, a także obrazy postimpresjonistów, m.in. Sur la plage de Bretagne Paula Gauguina, przebywającego wówczas w bretońskim Pont-Aven czy wspaniałe pejzaże Bretanii wykonane przez Henry’ego Moreta.

Wystawę uzupełnia kilkanaście obrazów Eugène’a Boudina, na których uwiecznione zostały nadmorskie kurorty w czasach belle époque, a także dzieła Paula Gauguina i Camille’a Pissarra wykonane podczas zamorskich podróży. 

Wystawa „L’impressionnisme et la mer” trwa do 30 czerwca w Musée des impressionnismes w Giverny.

Julia Mistewicz-Delanne

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się