Iris

Chatbot Iris wsparciem dla studentów IT

Badacze z Monachium opracowali chatbota Iris, który oferuje indywidualne wsparcie dla studentów informatyki w zadaniach programistycznych.

Niedawne badania potwierdziły skuteczność narzędzia, które poprawia zrozumienie koncepcji programistycznych i stanowi cenne uzupełnienie pracy ludzkich tutorów.

Na wykładach wprowadzających do informatyki nie jest rzadkością widok sali wykładowej wypełnionej po brzegi ponad 1,000 studentami. Aby sprostać potrzebom każdego z nich, profesor Stephan Krusche i jego zespół od 2016 roku rozwijają platformę nauczania Artemis. Platforma , podobna do znanych systemów nauczania, oferuje znacznie więcej możliwości. Studenci nie tylko otrzymują zadania przez platformę, ale także natychmiastowe informacje zwrotne, gdy popełniają błędy lub nie w pełni rozumieją koncepcje.

W październiku ubiegłego roku, zespół profesora Krusche w TUM Centre for Educational Technologies dodał do platformy chatbota o nazwie Iris. Opierając się na dużym modelu językowym GPT opracowanym przez OpenAI, Iris ma na celu pomoc studentom w rozwiązywaniu przydzielonych problemów, dostosowując wsparcie do ich indywidualnych potrzeb.

Chatbot działa jako tzw. doskonały korepetytor. Zamiast od razu sugerować właściwe rozwiązanie lub konkretne kroki, korepetytor oferuje subtelne wskazówki lub zadaje pytania naprowadzające. Takie podejście zachęca studentów do samodzielnego myślenia. Aby zwiększyć efektywność nauki, chatbot odpowiada tylko na pytania bezpośrednio związane z treściami nauczania.

Aby ocenić skuteczność Iris, przeprowadzono ankietę wśród ponad 200 studentów z trzech wykładów wprowadzających do informatyki. Celem badania było poznanie opinii studentów na temat efektywności wsparcia oferowanego przez Iris, ich komfortu w zadawaniu pytań chatbotowi w porównaniu do ludzkiego tutora oraz poziomu zaufania do Iris.

Wyniki pokazały, że studenci cenią sobie spersonalizowane wsparcie, chociaż wielu z nich nadal polega na ludzkich korepetyrorach. Chatbot dobrze rozumie pytania, a studenci czują się komfortowo i bezpiecznie, korzystając z jego pomocy. Narzędzie daje im poczucie, że rozmowy są prywatne i że nie są oceniani za zadawane pytania. Szczególnie na dużych wykładach, oszczędza to studentom konieczności pokonywania swoich oporów przed zadawaniem pytań na forum.

W trakcie przygotowań do egzaminów, korzystanie z zewnętrznych aplikacji staje się coraz bardziej powszechne. Jednak studenci czują się pewni na tyle, że potrafią rozwiązywać problemy egzaminacyjne bez wsparcia chatbota.

Integracja Iris z platformą Artemis pokazuje, że AI-kontrolowane tutory mogą odgrywać wartościową rolę w nauczaniu na poziomie uniwersyteckim. Oferują one spersonalizowane wsparcie, które korzystnie wpływa na proces nauki i zwiększa zdolność studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów.

Profesor Stephan Krusche podkreśla: „Integracja Iris z Artemis pokazała, że tutory sterowane przez AI mogą odgrywać wartościową rolę w nauczaniu na uniwersytecie. Oferują spersonalizowane wsparcie, które korzystnie wpływa na proces nauki i zwiększa zdolność studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów.”

Zespół badawczy planuje dalszą optymalizację chatbota Iris i chce, aby był on wykorzystywany w innych dziedzinach nauki. Plany te zakładają rozwój funkcji Iris tak, aby mogła oferować wsparcie w szerszym kontekście akademickim, dostosowując swoje wskazówki i pytania do specyficznych potrzeb różnych przedmiotów i programów studiów.

Chatbot Iris, opracowany przez badaczy z TUM, stanowi innowacyjne narzędzie wspomagające proces nauczania w dziedzinie informatyki. Jego zdolność do oferowania spersonalizowanego wsparcia i promowania samodzielności wśród studentów pokazuje, że technologie AI mogą znacząco wzbogacić edukację na poziomie uniwersyteckim. Dzięki dalszym badaniom i optymalizacji, Iris ma potencjał stać się wszechstronnym narzędziem wspierającym naukę w różnych dziedzinach, czyniąc proces edukacyjny bardziej efektywnym i dostępnym.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 30.04.2025.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się