pociągi Shinkansen

Japonia wprowadza bezzałogowe pociągi Shinkansen

Japońskie superszybkie pociągi Shinkansen będą mogły poruszać się bez udziału maszynistów już za kilka lat.

Jeden z głównych operatorów kolejowych w kraju, East Japan Railway (JR East), ogłosił plany związane z wprowadzeniem tej nowoczesnej technologii, częściowo motywowane demograficznym kryzysem, z jakim boryka się Japonia.

JR East zamierza najpierw zautomatyzować większość zadań, jakie obecnie wykonują maszyniści, jednak na początek wciąż będą oni obecni w kabinie kontrolnej. Testy pociągów mają się rozpocząć już w 2028 roku na części jednej z tras. Docelowo, w kolejnym roku, firma planuje przeprowadzić próby pociągów bez maszynistów na krótkim odcinku nieużywanej linii kolejowej, a pełne wprowadzenie tej technologii ma nastąpić na trasie Joetsu Shinkansen, łączącej Tokio z Niigatą, w połowie lat 30.

Według oświadczenia JR East, celem tej innowacji jest dostosowanie się do zmian w strukturze społecznej Japonii, takich jak spadająca liczba ludności i reformy związane z rynkiem pracy. Firma dąży do przekształcenia zarządzania kolejami w bardziej efektywny i zrównoważony system, który będzie mógł sprostać nowym wyzwaniom gospodarczym i demograficznym.

Głównym motywem wprowadzenia bezzałogowych pociągów jest jednak konieczność stałego doskonalenia technologii kolejowej. Innowacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru siły roboczej, który dotyka nie tylko sektora transportu, ale również wiele innych gałęzi gospodarki. Jak podkreślił rzecznik JR East w rozmowie z agencją AFP, „stała innowacja technologiczna może być kluczem do rozwiązania problemów związanych z niedoborem pracowników i innymi wyzwaniami, przed którymi staje Japonia”.

Obecnie maksymalna prędkość Shinkansenów na trasie Joetsu wynosi 275 kilometrów na godzinę, jednak na niektórych innych liniach te superszybkie pociągi mogą rozwijać prędkość nawet 300 km/h lub więcej.

Japonia jest krajem o jednej z najstarszych populacji na świecie, co prowadzi do poważnych problemów na rynku pracy. Starzejące się społeczeństwo oraz zmniejszająca się liczba ludności w wieku produkcyjnym wywierają presję na wiele sektorów gospodarki, w tym na transport. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest wprowadzanie innowacji, które pozwolą na automatyzację procesów i zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników.

Plany JR East dotyczące bezzałogowych pociągów Shinkansen są odpowiedzią na te wyzwania, a jednocześnie stanowią krok w kierunku nowoczesnego, zrównoważonego i efektywnego systemu transportowego. Wprowadzenie pociągów bez maszynistów może nie tylko poprawić wydajność kolei, ale także przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia bezpieczeństwa na trasach.

Japonia od lat uchodzi za lidera w dziedzinie zaawansowanych technologii kolejowych, a system Shinkansen, znany z punktualności i szybkości, jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Wprowadzenie bezzałogowych pociągów może zatem wzmocnić pozycję Japonii jako innowatora w tej dziedzinie, a jednocześnie pomóc w rozwiązaniu problemów demograficznych i ekonomicznych, z jakimi zmaga się kraj.

W kolejnych latach rozwój technologii będzie uważnie obserwowany zarówno w Japonii, jak i na całym świecie, jako przykład rozwiązań w transporcie przyszłości.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się