Projekt nowych szat liturgicznych dla katedry Notre-Dame w Paryżu
Projekt szat liturgicznych, mający symbolizować „szlachetną prostotę liturgii”, przygotowywany jest dla 700 księży, którzy będą celebrować mszę w paryskiej katedrze Notre-Dame z okazji jej ponownego otwarcia 8 grudnia 2024 r. Autorem jest Jean-Charles de Castelbajac, wcześniej m.in. dyrektor kreatywny Benettona.
Zaprezentowano projekt szat liturgicznych zamówiony przez diecezję paryską u francuskiego projektanta Jean-Charles’a de Castelbajaca z okazji ponownego otwarcia katedry Notre-Dame.
Katedra Notre-Dame została częściowo zniszczona w wyniku pożaru 15 kwietnia 2019 r. Po trwającej pięć lat odbudowie, w którą zaangażowane były warsztaty z całej Francji, katedra zostanie ponownie otwarta 8 grudnia 2024 r.
Szaty liturgiczne, zamówione z okazji otwarcia katedry Notre-Dame 8 grudnia 2024 r., mają oddawać „szlachetną prostotę liturgii” i promować „godne i powściągliwe piękno, którego korzenie są w prostocie Ewangelii”, jednocześnie wpisując się we współczesność.
Łącznie diecezja paryska zamówiła 2000 elementów – ornatów, stuł i dalmatyk – dla 700 celebransów, którzy będą odprawiać inaugurującą mszę w katedrze Notre-Dame 8 grudnia. Szaty liturgiczne będą używane przez cały okres inaugurujący ponownie otwartą katedrę Notre-Dame – od 8 grudnia do uroczystości Zesłania Ducha Świętego w czerwcu 2025 r. Następnie szaty wykorzystywane będą przy ważnych okazjach, jak msza krzyżma świętego czy święcenia kapłańskie.
W połowie 2025 r. ornaty identyczne z zaprojektowanymi na mszę inaugurującą ponowne otwarcie katedry Notre-Dame trafią do 106 parafii w Paryżu. Ma to być symbol łączności kościołów diecezji z katedrą.
Jean-Charles de Castelbajac, który zaprojektował szaty liturgiczne, już wcześniej współpracował z diecezją. W 1997 r. stworzył projekt szat liturgicznych księży na Światowe Dni Młodzieży. Zaprojektowany przez twórcę ornat dla Jana Pawła II trafił do skarbca katedry Notre-Dame.
„Tak samo jak inteligencja manualna rzeźbiarzy, szlifierzy kamienia czy stolarzy służy renowacji katedry, chcieliśmy wyróżnić umiejętności i znakomitość francuskich rzemieślników w paramentyce. Jesteśmy też w trakcie rozmów z dużymi francuskimi warsztatami w sprawie ich realizacji” – stwierdził Ribadeau Dumas, rektor katedry Notre-Dame w Paryżu.
Jak stwierdził Jean-Charles de Castelbajac, podczas projektowania szat liturgicznych na uroczystość ponownego otwarcia katedry kierował się „słowem lux, bez e, oznaczającym światło” i chciał wyrazić emanowanie wiary oraz przywołać krzyż z prezbiterium Notre-Dame, który przetrwał pożar. Kolory (czerwony, niebieski i żółty) zdobiące szaty nawiązują do barw, które pojawiają się w kościołach za sprawą światła przenikającego przez witraże. Główny kolor ornatów, złamana biel wpadająca w écru, nawiązuje do koloru kamienia użytego przy budowie katedry. W projekcie ornatów przekłada się to na umieszczenie w centrum złotego krzyża, od którego odbiegają czerwone, niebieskie i żółte promienie. Złote pasy, przebiegające za nimi, mają symbolizować dynamikę dzisiejszego Kościoła i sposób, w jakich wychodzi on dziś do młodych.
Jak zaznaczył projektant, do wykonania szat liturgicznych wybiera raczej współczesne techniki rzemieślnicze niż dawne metody.
Jak stwierdził rektor katedry w Paryżu, projekt szat liturgicznych wpisuje się w dążenie diecezji paryskiej, „aby otwarcie katedry nie było jedynie wydarzeniem, ale odpowiadało odnowie duchowej”. „Nie otwieramy jedynie drzwi do przybytku dziedzictwa, otwieramy niewątpliwie miejsce kultu, najbardziej znane na świecie, a w każdym razie najczęściej odwiedzane”.
Julia Mistewicz-Delanne z Paryża