
Korzystanie z genAI wyłącza myślenie krytyczne – najnowsze badania
Myślenie krytyczne ulega osłabieniu i zmianie podczas korzystania z narzędzi tzw. generatywnej sztucznej inteligencji – wynika z badania przeprowadzonego przez zespół naukowców z Cambridge i Pittsburgha. Na warsztat wzięli oni szczególnie nauczycieli i innych pracowników umysłowych.
Naukowcy z Cambridge oraz Carnegie Mellon University w Pittsburghu objęli badaniem 319 osób pracujących w różnych miejscach związanych z edukacją, przede wszystkim nauczycieli prosząc ich o podzielenie się sposobami, w jakimi wykorzystywali dostępne im narzędzia sztucznej inteligencji w ich pracy.
Analizując aż 936 przykładów użycia narzędzi GenAI w świecie rzeczywistym, odkryli, że pracownicy edukacji polegają na tych narzędziach dla poprawy swojej wydajności. Twory wygenerowane przez AI weryfikują pod względem poprawności tylko pobieżnie, w dłuższej perspektywie coraz bardziej polegając na nich i osłabiając jednocześnie swoje myślenie krytyczne.
Jak AI zmienia nasze myślenie krytyczne
Pojęcie myślenia krytycznego przyjęli natomiast zgodnie z definicją zaproponowaną przez Blooma, zgodnie z którą polega ono na przypominaniu sobie zdobytej wcześniej wiedzy, zrozumieniu, umiejętności zastosowania w życiu, analizie, syntezie i ocenie.
„Podczas korzystania z narzędzi GenAI wysiłek włożony w krytyczne myślenie przesuwa się ze zbierania informacji na ich weryfikację; z rozwiązywania problemów – na integrację odpowiedzi AI oraz z wykonywania zadań na zarządzanie zadaniami” – piszą w końcowym raporcie.
Ich wnioskiem jednak nie jest odradzanie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, ale raczej modyfikacja i przeprogramowanie ich tak, by wspomagały krytyczne myślenie ludzi, a nie je wyłączały.
„Nasza praca sugeruje, że narzędzia GenAI muszą być zaprojektowane tak, aby wspierać procesy myślowe pracowników wiedzy poprzez rozwiązywanie ich barier świadomości, motywacji i zdolności” – czytamy w raporcie z badań, udostępnionym bezpłatnie online na prawach otwartego źródła (open source).
Anna Druś