Księżniczka Zelda
The Legends of Zelda "Echoes of Wisdom"/ Nintendo

Księżniczka Zelda przejmuje główną rolę w „Echoes of Wisdom”

Księżniczka Zelda zostaje główną bohaterką kultowej gry „The Legend of Zelda” w najnowszej części „Echoes of Wisdom”.

Po raz pierwszy w niemal czterdziestoletniej historii serii Nintendo zatytułowanej jej imieniem, Księżniczka Zelda wyjdzie na pierwszy plan jako bohaterka, opuszczając dotychczasową rolę damy w opałach. W nadchodzącej grze „The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom”, która trafi na rynek w czwartek, to ona będzie prowadzić graczy przez fantastyczny świat Hyrule.

Tym razem za sterami projektu stanęła Tomomi Sano, pierwsza kobieta reżyserująca tę długotrwałą serię japońskiego giganta. W nowej odsłonie to Link, dotychczasowy główny bohater i elf, zostaje pojmany poprzez wciągnięcie wtajemniczą szczelinę, które zostały powstawać w całym Hyrule. Zadaniem Zeldy jest uratowanie królestwa, wykorzystując magiczną różdżkę, która pozwala jej tworzyć różnorodne przedmioty pomagające w przechodzeniu kolejnych misji. Gra nawiązuje stylistyką do dziecięcej grafiki znanej z „Link’s Awakening”.

Choć gracze mieli okazję wcielać się w księżniczkę w innych tytułach, takich jak seria „Super Smash Bros.” czy w grze z 1993 roku na konsolę CD-i stworzonej przez holenderską firmę Philips (później odrzuconą przez Nintendo), to „Echoes of Wisdom” jest pierwszą oficjalną grą, w której Zelda odgrywa główną rolę. Warto przypomnieć, że jej imię zostało zainspirowane amerykańską pisarką Zeldą Fitzgerald, żoną autora „Wielkiego Gatsby’ego” F. Scotta Fitzgeralda.

Eiji Aonuma, japoński producent kierujący serią od prawie dwóch dekad, przyznał w wywiadzie na stronie Nintendo, że czekał na odpowiedni moment, aby Zelda mogła zabłysnąć jako główna postać. Kiedy jego zespół napotkał trudności z połączeniem umiejętności Linka w używaniu miecza i magicznej różdżki, pomyślał, że to idealna okazja dla księżniczki.

Saki, 24-letnia studentka z Japonii, wyraziła swoje zadowolenie w rozmowie z agencją AFP w jednym ze sklepów z grami w Tokio: „Zelda jako główna bohaterka zmieni jej wizerunek na niezwykle odważny i inspirujący.

Fanny Rebillard, muzykolożka i autorka książki o uwielbianej ścieżce dźwiękowej sagi, nie jest zaskoczona awansem Zeldy do roli głównej postaci. „Od kilku części księżniczka odgrywa coraz ważniejszą rolę w fabule. Nie jest już tylko osobą do uratowania, ale ma własną historię i cel”.

Poprzednia gra z serii, „Tears of the Kingdom”, wydana w 2023 roku, osiągnęła imponujący wynik ponad 10 milionów sprzedanych egzemplarzy w ciągu trzech dni, co jest niezwykłym osiągnięciem dla tytułu dostępnego wyłącznie na konsoli Switch. Nowa odsłona może jednak stanąć przed wyzwaniem dorównania temu sukcesowi.

Florent Gorges, autor książki „Historia Nintendo”, zauważył: „Premiera nowej gry z serii 'Zelda’ to zawsze wielkie wydarzenie”. Dodał jednak, że Nintendo często wprowadza mniejsze projekty między dużymi premierami, i właśnie w tę strategię wpisuje się „Echoes of Wisdom”.

Zdaniem Rebillard, najnowsza gra może być dla Nintendo sposobem na sprawdzenie reakcji graczy przed ewentualnym wprowadzeniem większej przygody z Zeldą w roli głównej. „Twórcy podchodzą do tego bardzo ostrożnie” — zauważyła. Przypomniała też, że kiedy w poprzedniej grze pojawiła się Linkle, żeńska wersja Linka, pojawiły się silne reakcje wśród fanów na wieść o możliwej zmianie płci głównego bohatera.

W marcu Księżniczka Peach z uniwersum Mario również otrzymała własną grę na konsolę Switch zatytułowaną „Princess Peach: Showtime”. Było to kontynuacją jej wizerunku jako niezłomnej wojowniczki w filmie „The Super Mario Bros. Movie”, który stał się drugim największym hitem kinowym 2023 roku.

Florent Gorges podsumował: „Nie sądzę, by Nintendo kierowało się jakąś ideologią. Chodzi raczej o oferowanie różnorodnych gier dla szerokiego grona odbiorców”. Nowe podejście firmy może świadczyć o chęci zaspokojenia oczekiwań fanów i dostarczenia świeżych doświadczeń, jednocześnie zachowując ostrożność w wprowadzaniu zmian w kultowych seriach.

Coraz więcej gier wideo wprowadza główne bohaterki w wersji żeńskiej, co spotyka się z pozytywnym odbiorem wielu graczy. Większość społeczności nie ma z tym problemu, pod warunkiem że jest to zrobione ze smakiem i z poszanowaniem ustalonego kanonu fabuły. Dobrze zaprojektowane postacie żeńskie mogą wnieść świeżość i nową perspektywę do znanych serii, wzbogacając historię i czyniąc ją bardziej atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Kluczowe jest, aby takie zmiany były spójne z dotychczasowym światem gry i służyły jego rozwojowi, a nie były jedynie powierzchownym dodatkiem.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się