
Microsoft wypuszcza nową mobilną konsolę ROG Xbox Ally
Microsoft rzuca rękawicę Nintendo w postaci mobilnego gamingu, planowo wypuszczając pod koniec tego roku 2 wersje konsoli ROG Xbox Ally.
Microsoft, gigant gier i technologii, wkroczył właśnie na nowy teren, prezentując swoją pierwszą przenośną konsolę z logo Xbox — ROG Xbox Ally, stworzoną we współpracy z tajwańskim ASUS-em. Pokazuje to sposób rozwoju gamingu i to, że coraz więcej firm skupiających się na konsolach poszerza swój asortyment o konsole przenośne.
Jak zapowiedziała Sarah Bond, prezes Xbox, nowa konsola „to Xbox, którego możesz trzymać w rękach”. Xbox Ally ma łączyć moc konsoli z elastycznością systemu Windows. Urządzenie pozwoli uruchamiać gry nie tylko z ekosystemu Xbox, ale również z platform takich jak Steam, GOG, Ubisoft Connect czy Battle.net. Oznacza to ogromną bibliotekę gier dostępnych w dowolnym miejscu od pociągu po sofę w salonie.
Oba modele Xbox Ally i Xbox Ally X przypominają klasyczne kontrolery Xbox, ale rozciągnięte tak, by pomieścić centralny ekran. Po uruchomieniu urządzenia użytkownik trafia bezpośrednio do zoptymalizowanego interfejsu Xbox w trybie pełnoekranowym, która jest nowością przygotowaną specjalnie z myślą o gamingu mobilnym.
Premiera Xbox Ally następuje niemal równolegle z wejściem na rynek Nintendo Switch 2, długo wyczekiwanej aktualizacji kultowej konsoli hybrydowej. Nowy Switch oferuje większy ekran i mocniejsze podzespoły, co może przyciągnąć zarówno fanów klasyki, jak i nowych graczy. Nintendo, z takimi hitami jak Zelda, Mario Kart czy Animal Crossing, ma za sobą armię lojalnych użytkowników i doświadczenie, którego Microsoft dopiero musi się nauczyć w sektorze handheldów.
Microsoft jednak idzie w inną stronę. Zamiast ograniczać użytkownika do własnego ekosystemu, otwiera drzwi na całą gamę platform. To podejście może okazać się kluczowe, szczególnie dla graczy PC, którzy nie chcą porzucać swojej biblioteki gier na czas wyjazdu, czy przerwy w pracy.
Wzrost zainteresowania urządzeniami przenośnymi nie jest przypadkowy. Według danych z raportu Newzoo Global Games Market Report 2024, segment handheldów i mobilnych urządzeń do gier notuje najszybszy wzrost zarówno pod względem sprzedaży, jak i zaangażowania graczy. Konsumenci szukają rozwiązań „na już”, które pozwolą grać w ulubione tytuły niezależnie od lokalizacji.
Valve zauważyło ten trend wcześniej, wprowadzając Steam Deck. Przenośną konsolę z systemem Linux, która uruchamia gry z platformy Steam. Choć urządzenie spotkało się z mieszanym odbiorem ze względu na rozmiary i czas pracy na baterii, zainicjowało ważną zmianę. Pokazało, że gracze chcą „swoich” gier w przenośnym formacie.
Xbox Ally rozwija ten pomysł tym razem z systemem Windows i dostępem do wielu platform. To próba stworzenia urządzenia typu „wszystko w jednym” – konsoli, komputera i dodatkowo wszystko w formie mobilnej.
Choć Microsoft nie ujawnił jeszcze ceny ani dokładnej daty premiery Xbox Ally, wiadomo, że konsola trafi na rynek przed końcem 2025 roku, celując w gorący okres świąteczny. Kluczowe pytania jakie się nasuwają to jak wydajna będzie bateria, jak będzie się sprawdzać ergonomia oraz co najważniejsze. Jaką cenę trzeba będzie zapłacić za tę wszechstronność?
Nie bez znaczenia będzie również wsparcie deweloperów. Czy niezależne studia będą optymalizować swoje gry pod kątem urządzeń mobilnych z systemem Windows? Czy Xbox Live i Game Pass zostaną w pełni zintegrowane z nowym sprzętem?
Xbox Ally może być początkiem dużej zmiany w podejściu do gamingu. To już nie tylko kwestia grafiki czy mocy, obecnie liczy się dostępność, elastyczność i swoboda. Jeśli Microsoft sprosta wyzwaniom sprzętowym i zaproponuje uczciwą cenę, nowa konsola ma szansę przedefiniować sposób, w jaki gramy. Tak jak kiedyś zrobiło to Sony, dziś jego konkurent może otworzyć nowy rozdział dla całej branży mobilnej.
Szymon Ślubowski
