nasa

NASA skupia się na rozwoju transportu lotniczego

NASA, znana głównie ze swoich badań kosmicznych i misji poza Ziemią, coraz bardziej angażuje się w rozwój technologii lotniczych.

Jednym z najnowszych projektów agencji jest rozwijanie autonomicznych systemów zarządzania przestrzenią powietrzną dla małych samolotów i dronów. System ten, znany jako POD (Piloted or Autonomous Decision-making), ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, efektywności i elastyczności operacji lotniczych w przestrzeni powietrznej niskiego pułapu.

POD to zaawansowany system, który łączy w sobie sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i zaawansowane algorytmy obliczeniowe, aby umożliwić autonomicznym statkom powietrznym podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym. Głównym celem systemu jest zapewnienie, że drony i inne autonomiczne obiekty będą mogły poruszać się w przestrzeni powietrznej bez ryzyka kolizji, jednocześnie optymalizując trasę lotu i zużycie paliwa.

NASA od dłuższego czasu bada różne aspekty autonomicznych systemów lotniczych. Projekt POD jest kontynuacją wcześniejszych prac nad systemami unikania kolizji i zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej. W ramach projektu NASA współpracuje z wieloma partnerami z przemysłu, akademii oraz innych agencji rządowych, aby stworzyć kompleksowy system zarządzania ruchem w przestrzeni powietrznej, który będzie mógł działać zarówno z załogowymi, jak i autonomicznymi statkami powietrznymi.

Autonomiczne systemy zarządzania przestrzenią powietrzną mają ogromny potencjał do zastosowania w różnych branżach. Jednym z najbardziej oczywistych obszarów jest transport towarów za pomocą dronów. Dzięki takim systemom, drony będą mogły dostarczać paczki na duże odległości, omijając przeszkody i inne statki powietrzne, co zrewolucjonizuje logistykę. W miastach, gdzie przestrzeń powietrzna jest szczególnie zatłoczona, autonomiczne systemy mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.

Kolejnym obszarem, gdzie systemy takie jak POD mogą znaleźć zastosowanie, jest rolnictwo. Drony wyposażone w autonomiczne systemy zarządzania przestrzenią powietrzną mogą być używane do monitorowania pól, opryskiwania upraw czy zbierania danych na temat stanu roślin. W ten sposób rolnicy będą mogli lepiej zarządzać swoimi zasobami i zwiększyć plony, jednocześnie minimalizując wpływ na środowisko.

Chociaż rozwój technologii takich jak POD jest ekscytujący, wiąże się również z wieloma wyzwaniami. Jednym z głównych problemów jest złożoność przestrzeni powietrznej i różnorodność statków powietrznych, które mogą ją wykorzystywać. Autonomiczne systemy muszą być w stanie współpracować z różnymi typami samolotów, dronów i innych statków powietrznych, jednocześnie dostosowując się do zmieniających się warunków atmosferycznych i ruchu lotniczego.

Kolejnym wyzwaniem jest integracja autonomicznych systemów z istniejącą infrastrukturą lotniczą. Wiele obecnych systemów zarządzania przestrzenią powietrzną nie jest przystosowanych do obsługi autonomicznych statków powietrznych, co oznacza, że potrzebne będą znaczne inwestycje w modernizację infrastruktury.

Nie można również zapominać o kwestiach związanych z bezpieczeństwem. Autonomiczne systemy muszą być nie tylko niezawodne, ale również odporne na cyberataki. W przypadku awarii systemu lub ataku hakerskiego, konsekwencje mogą być katastrofalne. Dlatego NASA oraz jej partnerzy poświęcają wiele uwagi testom i certyfikacji systemów, aby zapewnić ich bezpieczne i niezawodne działanie.

Rozwój autonomicznych systemów zarządzania przestrzenią powietrzną, takich jak POD, ma potencjał do rewolucjonizacji branży lotniczej, głównie w części transportowej towarów. Dzięki takim technologiom możliwe będzie bezpieczne i efektywne zarządzanie coraz większą liczbą autonomicznych statków powietrznych, co otwiera drzwi do nowych zastosowań w logistyce, jak i rolnictwie.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się