Opera Wolfganga Amadeusza Mozarta „Łaskawość Tytusa”, przedstawiającą historię władającego Rzymem w I wieku naszej ery Tytusa Wespazjana i dylematów tego władcy, rozpoczęła 34. Festiwal Mozartowski. Spektakle odbędą się na scenie Teatru Warszawskiej Opery Kameralnej 8, 9 i 10 maja 2025 roku.

Opera „Łaskawość Tytusa” – opowieść o delikatnej naturze człowieka

Opera Wolfganga Amadeusza Mozarta „Łaskawość Tytusa”, przedstawiającą historię władającego Rzymem w I wieku naszej ery Tytusa Wespazjana i dylematów tego władcy, rozpoczęła 34. Festiwal Mozartowski.

Według libretta Giambattisty Varesco opera „La clemenza di Tito” to opowieść o miłości, zdradzie, planowanej zbrodni, przebaczaniu i łaskawości cesarza.

„W mojej interpretacji jest to opowieść o skomplikowanej i delikatnej naturze człowieka. Tito jawi się nie tylko jako cesarz, ale też jako człowiek omylny, z krytycznym nastawieniem wobec siebie” – zaznaczyła podczas konferencji reżyserka Anna Sroka-Hryń. – Nie zmieniają się żądze i namiętności, którym podlegamy jako ludzie. Zmienił się tylko entourage, a sposoby manipulacji stały się bardziej ukryte i wyrafinowane” – mówi Sroka-Hryń odpowiedzialna również za inscenizację.

Prapremiera opery odbyła się w 1791 roku w Pradze. W Polsce była rzadko wystawiana, ale – jak zaznacza krytyk Jacek Marczyński – na świecie realizatorzy tego dzieła odnajdują w nim współczesne treści. „Bohater Mozarta musi bowiem odpowiedzieć na nurtujące nas dziś pytanie: czy polityk ma okazać łaskę swoim przeciwnikom?”.

W obsadzie opery „Łaskawość Tytusa” są m.in.: Natalia Rubiś, Jan Jakub Monowid, Hanna Sosnowska-Bill, Mariusz Godlewski, Jan Kotlarz oraz zespół tancerzy. Występuje też Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej i Zespół Instrumentów Dawnych WOK. Dyryguje Benjamin Bayl. Maestro jest holenderskim i australijskim dyrygentem, który współpracuje z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi, teatrami operowymi i orkiestrami instrumentów historycznych w Europie, Azji i Australii.

Podczas tegorocznego 34. Festiwalu Mozartowskiego zostanie przedstawiony niemal kompletny zestaw arcydzieł operowych Mozarta.

Oczekiwanym wydarzeniem jest też „Don Giovanni” w inscenizacji Michała Znanieckiego, którego wspaniałą oprawę zapewnia strona wizualna autorstwa Rafała Olbińskiego; „buzują w niej emocje i podświadomość tytułowego bohatera” – zaznacza Alina Ert-Eberdt, znawczyni świata opery, „fanka opery”, jak sama o sobie mówi.

Po 240 latach opera o słynnym uwodzicielu wciąż inspiruje inscenizatorów. „Don Giovanni” to opera o jednostce, która dążąc do nieskrępowanej wolności, podważa hierarchię świata.

Festiwalowa publiczność będzie miała okazję wysłuchać i obejrzeć „Czarodziejski flet”, którego wiedeńska premiera w 1791 r. spotkała się z zachwytem. To utwór, „w którym proste piosenki i zwrotkowe arie spotykają się z kunsztowną partią Królowej Nocy” – zauważa krytyk Jacek Marczyński. „Uprowadzenie z seraju” – opera należąca do kanonu mozartowskiego – niezbyt spodobało się cesarzowi Józefowi II, który po premierze miał powiedzieć do Mozarta: „To zbyt piękne dla naszych uszu, za wiele nut”, na co kompozytor odparł: „Akurat tyle, najjaśniejszy panie, ile trzeba”.

Wśród wyjątkowych wydarzeń znajdzie się także koncert „Moje życie z Mozartem” z udziałem Erica-Emmanuela Schmitta. Właściwie będzie to koncertowa wersja książki – jak zaznaczył Adam Banaszak, który poprowadzi Zespół Wokalny WOK i Musicae Antiguae Collegium Varsoviense.

Podczas festiwalu dwukrotnie będzie wykonane Requiem d-moll oraz Mesjasz Haendla według Mozarta. „Będzie to spotkanie dwóch geniuszy” – zaznacza dyrygent Adam Banaszak, kierownik muzyczny Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Zawsze oczekiwana przez publiczność jest finałowa gala, co podkreśliła Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektorka Warszawskiej Opery Kameralnej. W gali „Mozart Night” w reżyserii Tomasza Cyza wezmą udział soliści, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dyrygować będzie Adam Banaszak.

Szczegółowy program 34. Festiwalu Mozartowskiego jak też organizowanego po raz szósty Mozart Junior Festivalu znajduje się na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej. Festiwal Mozartowski zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Od początku istnienia festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano – i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego – cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. „Solidarności” 76b. Siedziba opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. Druga scena – Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej – została otwarta w styczniu 2019 roku. Ta niezobowiązująca przestrzeń, dzięki swojej historycznej funkcji pozwala na realizację oryginalnych przedstawień z zaskakującą scenografią. 34. Festiwal Mozartowski trwać będzie od 8 maja do 29 czerwca 2025 roku.

PAP/ Anna Bernat/ LW

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 30.04.2025.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się