opóźnienie w pełni autonomicznego transportu Aurory
Aurora/https://aurora.tech/

Opóźnienie autonomicznego transportu Aurory

Opóźnienie autonomicznego transportu Aurory  jest kolejnym krokiem wstrzymującym rozwój autonomicznych ciężarówek.

Obietnica w pełni autonomicznego transportu ciężarowego podbiła zarówno sektor transportowy, jak i technologiczny, oferując przyszłość, w której ładunki będą przemieszczane szybko i bezpiecznie bez udziału kierowców. Aurora Innovation, czołowy gracz w branży pojazdów autonomicznych, jest liderem w tej dziedzinie. Firma ogłosiła jednak niedawno, że opóźni swoje plany rozpoczęcia przewozu towarów bez udziału kierowców do kwietnia przyszłego roku, odsuwając się od poprzedniego celu, jakim było uruchomienie do końca 2024 roku.

Opóźnienie stanowi kolejną pauze na drodze do rozwoju autonomicznego transportu ciężarowego, branży, która stoi w obliczu zarówno poważnych wyzwań technicznych, jak i kontroli społecznej. Chociaż Aurora utrzymuje, że jej opóźnienie jest jedynie skromne, odzwierciedla ono złożoność upewnienia się, że technologia autonomicznej jazdy spełnia rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, zanim zostanie wykorzystana na drogach publicznych.

Aurora, z siedzibą w Pittsburghu, planuje rozpocząć operacje bezzałogowych ciężarówek na trasie między Dallas i Houston. Trasa – obejmująca główne autostrady i odcinki tętniących życiem teksańskich dróg – została wybrana do wprowadzenia pierwszych etapów autonomicznej usługi transportu ciężarowego firmy. Dyrektor generalny Aurory, Chris Urmson, zwrócił uwagę, że pozostałe przeszkody obejmują „jazdę po ulicach i strefach budowy na autostradzie”, co podkreśla zawiłości środowisk, w których muszą poruszać się autonomiczne ciężarówki.

Podczas gdy autonomiczne ciężarówki są ogólnie postrzegane jako obiecujące na trasach długodystansowych, które wiążą się z mniejszą złożonością w porównaniu z jazdą po mieście, nawet autostrady mogą stanowić wyjątkowe wyzwanie. Strefy budowy, nieprzewidywalne zmiany pasów ruchu i łączący się ruch tworzą scenariusze, w których autonomiczny system musi płynnie radzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami. Decyzja Aurory o opóźnieniu premiery do czasu uzyskania pewności co do wydajności systemu w tych trudnych scenariuszach świadczy o ostrożnym podejściu, które przedkłada bezpieczeństwo nad szybkość wprowadzenia produktu na rynek.

Aurora nie jest osamotniona w obliczu opóźnień. Droga do w pełni autonomicznych pojazdów jest pełna wyzwań, które wymagają zarówno przełomów technicznych, jak i dostosowania przepisów. Inne firmy działające w branży autonomicznych pojazdów ciężarowych napotkały podobne przeszkody. Na przykład Embark, inna firma zajmująca się technologią autonomicznych ciężarówek, niedawno zdecydowała się ograniczyć swoją działalność, ponieważ zmagała się z tego samego rodzaju barierami regulacyjnymi i technicznymi. Nawet gigant technologiczny Tesla, ze swoją ciężarówką Semi, stanął przed wyzwaniami związanymi z realizacją obietnic dotyczących autonomicznych możliwości, głównie ze względu na trudności w tworzeniu systemów zdolnych do zarządzania złożonymi i zróżnicowanymi warunkami jazdy.

Jedną z kluczowych przeszkód napotykanych przez firmy jest to, że systemy autonomiczne muszą być w stanie radzić sobie w różnych środowiskach drogowych, w tym przy budowie autostrad, niesprzyjającej pogodzie i jeździe po ulicach, z niezawodnością, jakiej społeczeństwo wymaga od komercyjnych ciężarówek. Wyzwania są potęgowane przez potrzebę zatwierdzenia przepisów, które mogą być powolne i znacznie różnić się w zależności od stanu i regionu. Ostrożne stanowisko firmy Aurora sugeruje, że rozumie ona wagę odpowiedzialności, jaka wiąże się z wprowadzeniem pojazdów bezzałogowych na drogi publiczne.

Ostrożne podejście Aurory znalazło również odzwierciedlenie w jej planie skalowania. Firma zacznie od około 10 autonomicznych ciągników siodłowych i zamierza zwiększyć tę liczbę do „dziesiątek” do końca przyszłego roku. Chris Urmson zapewnił inwestorów podczas rozmowy telefonicznej na temat wyników finansowych spółki za trzeci kwartał, że opóźnienie będzie miało „znikomy wpływ finansowy” i nie utrudni jej wysiłków na rzecz osiągnięcia samowystarczalnego modelu biznesowego.

Decyzja firmy o powolnym działaniu jest częścią szerszej strategii budowania zaufania do technologii, zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak i z biznesowego punktu widzenia. Samojezdne ciężarówki muszą działać niezawodnie w szerokim zakresie warunków, aby zdobyć zaufanie klientów, organów regulacyjnych i opinii publicznej. Stopniowo zwiększając swoją flotę, Aurora podejmuje celowe kroki, aby zapewnić, że wszelkie problemy zostaną zidentyfikowane i poprawione przed wprowadzeniem na rynek.

Aurora planuje również rozszerzyć swoje operacje bez kierowcy, aby objąć trasę między Fort Worth w Teksasie a Phoenix w 2025 roku, co dodatkowo podkreśla ich stopniowe podejście do rozwoju. Ekspansja ta będzie zależeć od sukcesu początkowego wdrożenia i zdolności Aurory do pokonania przeszkód, z którymi obecnie się boryka. Niedawny zastrzyk kapitału firmy w wysokości prawie 500 milionów dolarów pomoże wesprzeć ten ambitny harmonogram, zapewniając niezbędne zasoby do budowy i wdrażania początkowych faz autonomicznej sieci transportu ciężarowego.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się