Pojazdy Tesli wchodzące na rynek autonomicznych taksówek
Pojazdy Tesli wchodzące na rynek robotaxi zmienią autonomiczny transport, ale wyzwania w postaci konkurencji i regulacji pozostają.
Po latach promowania zdolności Tesli w zakresie autonomicznej jazdy, Elon Musk przygotowuje się do organizacji wyczekiwanego wydarzenia związanego z robotaxi, które budzi zarówno entuzjazm, jak i sceptycyzm.
Wydarzenie, nazwane „We, Robot”, odbędzie się w czwartek w studiu Warner Brothers w Los Angeles i ma być kluczowym momentem dla przyszłości autonomicznych pojazdów Tesli.
Dotychczas Musk nie zdradził zbyt wielu szczegółów na temat tego, co dokładnie zostanie zaprezentowane podczas wydarzenia. Oczekuje się jednak, że Tesla pokaże prototyp swojego robotaxi, przeznaczonego do autonomicznego transportu. Warto dodać, że inne firmy, takie jak Waymo należące do Google czy Cruise należący do General Motors, już od kilku lat prowadzą pilotażowe programy testowe, jednak są one silnie regulowane i działają w ograniczonym zakresie.
Musk, który w ostatnim czasie wyraził swoje poparcie dla republikańskiego kandydata na prezydenta Donalda Trumpa, utrzymuje, że oferta Tesli będzie najlepszym pojazdem autonomicznym na rynku, nawet jeśli nie będzie pierwszą. Wydarzenie, pierwotnie zaplanowane na sierpień, zostało przesunięte przez Muska, który w lipcu powiedział, że chce wprowadzić „ważne zmiany, które poprawią pojazd”. Dodał także, że Tesla pokaże „kilka innych rzeczy” oprócz robotaxi.
Musk zdaje się bagatelizować kwestie regulacyjne związane z autonomicznymi pojazdami, które dotychczas były testowane jedynie na ograniczonym terenie i pozostają nieznane szerokiej publiczności. „Kiedy tylko udowodnimy, że coś jest wystarczająco bezpieczne lub znacząco bezpieczniejsze niż jazda człowieka, zauważamy, że regulatorzy wspierają wdrażanie takiej technologii” – powiedział Musk w lipcu.
Elon Musk ma historię śmiałych prognoz dotyczących autonomicznych pojazdów, twierdząc, że tradycyjne samochody staną się kiedyś równie przestarzałe, co konie i powozy. Jednak Tesla wielokrotnie przesuwała ramy czasowe dla pełnej autonomii, mimo że Musk wcześniej przewidywał, że przełom nastąpi już w 2018 roku.
Wielu obserwatorów podchodzi do wydarzenia Tesli z dystansem. „Wierzymy, że szerokie wdrożenie robotaxi Tesli jest mało prawdopodobne w najbliższych latach” – stwierdził UBS w swoim raporcie w zeszłym miesiącu. „Nie oznacza to, że Tesla nie robi postępów technologicznych, ale firma musi pokazać, że technologia jest gotowa i bezpieczna, poradzić sobie z mnóstwem lokalnych regulacji oraz (potencjalnie) rozwiązać kwestie logistyki i operacji firmy transportowej.”
Z drugiej strony, Wedbush przewiduje, że czwartkowe wydarzenie będzie „przełomowym i historycznym dniem” dla Tesli, otwierającym „nowy rozdział wzrostu” dla technologii autonomicznych.
Zwolennicy autonomicznej jazdy twierdzą, że technologia może prowadzić do zmniejszenia liczby wypadków oraz oferować większą swobodę osobom starszym lub z niepełnosprawnościami. Cruise i Waymo rozpoczęły swoje operacje w San Francisco w 2021 roku – chociaż Cruise zamknął swój program w San Francisco pod koniec 2023 roku po wypadku. Firma wznowiła działalność w Arizonie w kwietniu, oferując usługę z kierowcą jako zabezpieczenie. General Motors podkreśla, że wstrzymuje wdrażanie wersji bez kierowcy z powodu braku pełnej zgody regulatorów.
W międzyczasie Waymo, należące do Alphabet, otworzyło swoją usługę dla ogółu społeczeństwa w czerwcu 2023 roku, po wcześniejszym ograniczeniu dostępności. Korzystając z zmodyfikowanych pojazdów Jaguar, Waymo oferuje teraz usługi porównywalne do tych świadczonych przez Uber czy Lyft. Pojazdy Waymo stały się nie tylko narzędziem transportu dla mieszkańców San Francisco, ale także atrakcją turystyczną.
Waymo posiada flotę ponad 700 pojazdów, z czego około 300 znajduje się w San Francisco, a reszta w Phoenix, Los Angeles oraz Austin w Teksasie, gdzie firma również rozwinęła swoje usługi.
Podczas lipcowej konferencji wynikowej Elon Musk stwierdził, że wysiłki Tesli ostatecznie okażą się lepsze niż działania konkurencji. Skrytykował GM za „obwinianie regulatorów” za technologię, która według niego „nie jest na odpowiednim poziomie”. Musk stwierdził również, że technologia Waymo jest „bardzo delikatna” i nie jest w stanie się skaliować, ponieważ jest to „rozwiązanie bardzo lokalne”.
Natomiast Tesla, według Muska, opracowuje „ogólne rozwiązanie, które działa wszędzie”. Z entuzjazmem dodał, że „działałoby nawet na innej planecie”. Wypowiedź ta pokazuje, jak ambitne są cele Tesli, ale także podkreśla wyzwania stojące przed firmą w kontekście technologii autonomicznej.
Czy Tesla spełni oczekiwania i zrealizuje obietnice dotyczące robotaxi? Zależy to od wielu czynników, w tym od zdolności do pokonania barier regulacyjnych, zapewnienia pełnej autonomii oraz zdolności do skutecznego wprowadzenia na rynek usługi, która będzie bezpieczna, dostępna i konkurencyjna wobec obecnych rozwiązań. Jeśli Tesla zdoła sprostać tym wyzwaniom, może stać się liderem na rynku autonomicznych pojazdów, ale sceptycyzm i wyzwania technologiczne sprawiają, że sukces nie jest jeszcze przesądzony.
Szymon Ślubowski