artystów

Protesty artystów gier wideo przeciwko gwałtownemu użyciu AI

W czwartek ponad 100 artystów pracujących przy tworzeniu grach wideo pikietowało przed budynkiem Warner Bros. Studios.

Wyrażali swoje niezadowolenie z powodu braku działań ze strony czołowych firm gamingowych w kwestii ochrony praw autorskich oraz wykorzystania wizerunku aktorów głosowych i pracowników motion capture przed niekontrolowanym użyciem sztucznej inteligencji (AI). Protest stanowił pierwszą dużą akcję od czasu, gdy aktorzy głosowi i pracownicy wykonawczy zdecydowali się na strajk w zeszłym tygodniu.

Strajk jest wynikiem ponad 18-miesięcznych negocjacji z gigantami gier, w tym z oddziałami Activision, Warner Bros. i Walt Disney Co., które utknęły w martwym punkcie w związku z ochroną pracowników przed wykorzystaniem AI. Liderzy związkowi określili AI jako kryzys egzystencjalny dla artystów. Aktorzy głosowi i artyści motion capture obawiają się, że ich podobizny mogą być replikowane przez AI i wykorzystywane bez ich zgody i sprawiedliwego wynagrodzenia.

Unia podkreśla, że niekontrolowane użycie AI stanowi „równie lub nawet większe zagrożenie” dla performerów w branży gier wideo niż w filmie i telewizji, ponieważ technologia umożliwiająca tanie i łatwe tworzenie przekonujących cyfrowych replik głosów performerów jest szeroko dostępna.

Audrey Cooling, rzeczniczka producentów gier wideo, stwierdziła, że firmy zaproponowały ochronę przed AI oraz „znaczący wzrost wynagrodzeń dla performerów reprezentowanych przez SAG-AFTRA w grach wideo”. Cooling dodała, że firmy „pracowały ciężko, aby dostarczyć propozycje z rozsądnymi warunkami, które chronią prawa performerów, jednocześnie zapewniając możliwość dalszego korzystania z najnowocześniejszych technologii do tworzenia doskonałych doświadczeń gamingowych dla fanów”.

Jednak komitet negocjacyjny SAG-AFTRA argumentował, że kluczowe jest zrozumienie, kto jest uważany za „performera” w kontekście ochrony. Ray Rodriguez, główny oficer kontraktowy SAG-AFTRA, podczas konferencji prasowej powiedział, że „przemysł poinformował nas wprost, że niekoniecznie uważają każdego, kto wykonuje ruchy, za performera objętego zbiorowym układem pracy”. Dodał, że niektóre fizyczne występy są traktowane jako „dane”.

Unia negocjowała z grupą negocjacyjną przemysłu, składającą się z sygnatariuszy firm gier wideo, w tym Activision Productions Inc., Blindlight LLC, Disney Character Voices Inc., Electronic Arts Productions Inc., Formosa Interactive LLC, Insomniac Games Inc., Llama Productions LLC, Take 2 Productions Inc., VoiceWorks Productions Inc. i WB Games Inc.

Globalny przemysł gier wideo wygenerował prawie 184 miliardy dolarów przychodu w 2023 roku, a prognozy przewidują, że przychody te wzrosną do 207 miliardów dolarów w 2026 roku, według prognozy rynku gier Newzoo. Przemysł gamingowy jest więc ogromnym i dynamicznie rozwijającym się rynkiem, co tylko podkreśla znaczenie ochrony praw performerów.

Cooling zaznaczyła: „Jesteśmy przy stole negocjacyjnym, ponieważ chcemy włączyć performerów reprezentowanych przez SAG-AFTRA do naszych produkcji i będziemy kontynuować pracę nad rozwiązaniem ostatniego pozostałego problemu w tych negocjacjach. Naszym celem jest osiągnięcie porozumienia z unią, które zakończy ten strajk.”

Unia wskazuje, że AI może łatwo replikować głosy i ruchy performerów, co stwarza ryzyko wykorzystania ich pracy bez odpowiedniej zgody i wynagrodzenia. Problem ten jest szczególnie dotkliwy w branży gier wideo, gdzie cyfrowe repliki mogą być używane w wielu kontekstach, często bez wiedzy i zgody oryginalnych twórców.

Rodriguez wyjaśnił, że firmy nie zawsze uważają osoby wykonujące ruchy za performerów objętych układem zbiorowym, co stwarza lukę w ochronie. Unia dąży do zamknięcia tej luki, aby wszyscy pracownicy branży byli odpowiednio chronieni przed niekontrolowanym użyciem ich pracy przez AI.

Protest artystów gier wideo przed Warner Bros. Studios to ważny krok w walce o ochronę praw pracowników w erze dynamicznie rozwijającej się technologii. Strajk jest wynikiem długotrwałych negocjacji z gigantami gier i ma na celu zapewnienie, że AI będzie używana w sposób etyczny i sprawiedliwy wobec twórców. W miarę jak przemysł gamingowy rośnie, ochrona praw performerów staje się kluczowym elementem, który musi być uwzględniony w przyszłych umowach i regulacjach.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się