przyszłość lotnictwa

Przyszłość lotnictwa. Neutralność dla klimatu?

Przyszłość lotnictwa ma duże przełożenie na kierunek, w który pójdzie ogólne pojęcie transportu pod względem ekologii.

Lotnictwo jest jednym z sektorów, które mają ogromny wpływ na globalne ocieplenie. Według badań, transport lotniczy odpowiada za około 4% globalnego wzrostu temperatury, a jego udział w emisji gazów cieplarnianych stale rośnie wraz ze wzrostem liczby pasażerów. W obliczu problemów związanych z redukcją emisji, naukowcy i politycy na całym świecie dążą do tego, by do 2050 roku uczynić lotnictwo neutralnym pod względem klimatycznym. Wiele pytań jednak pozostaje otwartych, jak duże będą koszty takiej transformacji i jakie technologie pozwolą na osiągnięcie tego celu?

Naukowcy z ETH Zurich i Instytutu Paula Scherrera przeprowadzili badania nad kosztami związanymi z dekarbonizacją lotnictwa i porównali dwa podejścia do redukcji wpływu lotów na klimat. Pierwsze zakłada kontynuację użytkowania paliwa kopalnego, naftowego kerozyny, ale z jednoczesnym wychwytywaniem odpowiadającej emisjom ilości CO2 z atmosfery i jego składowaniem. Druga metoda polega na stopniowym zastępowaniu tradycyjnego paliwa syntetycznym odpowiednikiem, który powstaje z wychwyconego CO2 i wodoru pozyskiwanego z odnawialnych źródeł energii.

Analiza wykazała, że choć obie technologie mogą pomóc w osiągnięciu neutralności klimatycznej, syntetyczne paliwa okazują się tańszą opcją, jeśli lotnictwo będzie nadal rozwijać się w szybkim tempie. Powodem tego jest nie tylko redukcja emisji dwutlenku węgla, ale także zmniejszenie wpływu lotów na klimat poprzez eliminację elementów takich jak smugi kondensacyjne czy emisja tlenków azotu. Krótkotrwałe zjawiska mają nawet trzykrotnie większy wpływ na klimat niż same emisje dwutlenku węgla.

Wprowadzenie syntetycznych paliw do powszechnego użytku będzie wymagało ogromnych inwestycji w produkcję zielonego wodoru, budowę infrastruktury do przechowywania CO2 oraz rozwój globalnych łańcuchów dostaw paliw syntetycznych. Naukowcy przewidują, że bilety lotnicze mogą wzrosnąć o 45-60% w przypadku zastosowania syntetycznych paliw lub nawet o 55-75%, jeśli lotnictwo zdecyduje się na metodę wychwytywania i składowania dwutlenku węgla.

Warto jednak spojrzeć na ten problem z szerszej perspektywy. Profesor Anthony Patt z ETH Zurich zwraca uwagę, że w ciągu ostatnich 25 lat ceny biletów lotniczych spadły o ponad 40%. Jeśli ten trend się utrzyma, podróże klimatycznie neutralnymi samolotami w 2050 roku mogą kosztować tyle, co dzisiejsze bilety.

Koszty paliw syntetycznych zależą w dużej mierze od ceny energii potrzebnej do ich produkcji. Najtańsze źródła odnawialnej energii znajdują się poza Europą – w krajach takich jak Stany Zjednoczone, Chile, Australia, Arabia Saudyjska czy Afryka Północna. W tych regionach można budować wielkoskalowe farmy solarne i wiatrowe, które dostarczałyby energię niezbędną do produkcji wodoru i paliwa syntetycznego.

Podobne projekty już są realizowane. Na przykład niemiecki koncern Siemens Energy współpracuje z chilijskim rządem nad projektem Haru Oni, który ma na celu produkcję paliw syntetycznych z wykorzystaniem energii wiatrowej. W Hiszpanii i Portugalii trwają badania nad możliwościami produkcji zielonego wodoru na masową skalę, który mógłby być wykorzystywany w różnych sektorach, w tym w lotnictwie.

Eksperci podkreślają jednak, że same regulacje nie wystarczą – kluczowe będzie podniesienie cen emisji CO2, aby paliwa kopalne stały się mniej konkurencyjne. Wzrost opłat za emisję zmusiłby linie lotnicze do szybszego przejścia na ekologiczne paliwa, co przyspieszyłoby transformację całego sektora.

Niektóre linie lotnicze już zaczęły inwestować w bardziej zrównoważone paliwa i nowoczesne technologie. KLM testuje biopaliwa produkowane z odpadów roślinnych, a Airbus rozwija koncepcję samolotów napędzanych wodorem. Z kolei startupy takie jak ZeroAvia pracują nad technologiami napędów wodorowych dla mniejszych samolotów pasażerskich.

Osiągnięcie lotnictwa neutralnego dla klimatu do 2050 roku będzie wymagało ogromnych inwestycji i globalnej współpracy. Kluczowym wyzwaniem pozostaje nie tylko technologia, ale także polityczna i ekonomiczna wola do wprowadzenia zmian.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 30.04.2025.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się