Regulacje AI od krajów BRICS po resztę świata
Eksperci z państw BRICS podkreślili regulacje AI jako potrzebę w celu przeciwdziałania monopolizacji rynku przez gigantów technologicznych.
Niedawno naukowcy z programu Advancing Systems Analysis (ASA) wzięli udział w seminarium poświęconym roli organów konkurencji państw BRICS w szybko dojrzewającej erze sztucznej inteligencji (AI). Spotkanie miało na celu zainicjowanie dialogu ekspertów na temat możliwości współpracy władz BRICS i innych krajów w tworzeniu wspólnej wizji AI, która będzie służyć dobru społeczeństwa.
Sztuczna inteligencja, niegdyś zbiór rozproszonych technologii o ograniczonym zastosowaniu, szybko ewoluowała w kluczowy czynnik napędzający innowacje w różnych sektorach, w tym w cyfrowej gospodarce. Jednak istnieje obawa, że branża AI może stać się oligopolistyczna pod wpływem obecnych gigantów technologicznych. Poprzez inwestycje i partnerstwa, duże firmy technologiczne już umocniły swoją pozycję w rozwoju AI, unikając przy tym tradycyjnych kontroli fuzji przez organy regulacyjne.
Przykładem tego jest niedawne partnerstwo między Microsoftem a OpenAI. Takie sytuacje zwróciły uwagę na pilną potrzebę, aby organy ds. konkurencji dostosowały i ujednoliciły swoje podejścia do regulacji cyfrowej gospodarki.
12 września 2024 roku Elena Rovenskaya ukazała prezentację na Seminarium BRICS dotyczącym regulacji sztucznej inteligencji. Wydarzenie to zostało zorganizowane przez Szkołę Spraw Międzynarodowych i Publicznych Uniwersytetu Shanghai Jiao Tong w Szanghaju we współpracy z BRICS Competition Law and Policy Center. Seminarium zgromadziło prelegentów z różnych krajów BRICS zaangażowanych w rozwój regulacji AI.
W swojej prezentacji Rovenskaya omówiła, jak zintegrowana analiza systemowa może pomóc organom ds. konkurencji lepiej ocenić potencjalne skutki strategicznych partnerstw między podmiotami w cyfrowej gospodarce, które często nie podlegają standardowym kryteriom fuzji. Przedstawiła modelowanie dynamiki systemów, w tym diagramy sprzężeń zwrotnych, które pozwalają zobrazować złożone systemy jako zestaw wzajemnie oddziałujących elementów. Komponenty oraz ich relacje są określane na podstawie literatury, opinii ekspertów lub informacji od interesariuszy.
Najnowsze badania zespołu ECOANTITRUST ujawniają potencjalną utratę strategicznej niezależności dostawców usług AI poprzez różne partnerstwa z obecnymi gigantami technologicznymi. Na przykład w 2019 roku Microsoft i OpenAI nawiązały współpracę obejmującą inwestycje i integracje produktów. Pomimo rosnących obaw, kilka organów ds. konkurencji nie podjęło działań w celu zbadania tego partnerstwa.
Rovenskaya przedstawiła analizę opracowaną przez zespół ECOANTITRUST, opartą na publicznych dyskusjach dotyczących partnerstwa Microsoft-OpenAI, które nasiliły się po kontrowersjach związanych z zarządzaniem OpenAI pod koniec 2023 roku. Analiza wskazuje na liczne ścieżki i sprzężenia zwrotne, przez które zmniejszenie strategicznej autonomii OpenAI wpływa na konkurencję i innowacje w sektorze.
Prezentacja spotkała się z pozytywnym odbiorem. Eksperci zauważyli, że potrzeba integracji analizy systemowej z prawem konkurencji jest obecnie większa niż kiedykolwiek wcześniej. Wskazuje to na rosnące uznanie dla metod analizy systemowej jako narzędzia wspierającego tworzenie bardziej efektywnych regulacji w dynamicznie rozwijającej się gospodarce cyfrowej.
Spotkanie podkreśliło również znaczenie międzynarodowej współpracy w dziedzinie regulacji AI. Państwa BRICS, ze względu na swoją rosnącą rolę w globalnej gospodarce, mogą odegrać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości sztucznej inteligencji w sposób sprzyjający dobrobytowi społecznemu. Wspólne podejście do regulacji może pomóc w uniknięciu monopolizacji rynku przez kilka dużych podmiotów i zapewnić bardziej zrównoważony rozwój technologii AI.
Seminarium podkreśliło pilną potrzebę dostosowania narzędzi regulacyjnych do wyzwań stawianych przez szybko rozwijającą się branżę AI. Wykorzystanie zintegrowanej analizy systemowej może być kluczem do lepszego zrozumienia i kontrolowania wpływu strategicznych partnerstw w sektorze cyfrowym. Dzięki temu organy ds. konkurencji mogą skuteczniej chronić rynek przed potencjalnymi zagrożeniami dla konkurencji i innowacji.
Szymon Ślubowski