roboty humanoidalne

Roboty humanoidalne są gotowe, aby zastąpić kierowców

Roboty humanoidalne stają się obiektem dywagacji czy mogłyby zastąpić w pojazdach człowieka lub system do jazdy autonomicznej.

Dążąc do zrewolucjonizowania transportu, naukowcy w dalszym ciągu pracują nad autonomicznymi pojazdami. Wśród nich znajduje się zespół robotyków z Uniwersytetu Tokijskiego, który obrał inną drogę do tego tematu – dosłownie i w przenośni. Zamiast uczynić cały samochód samojezdnym, zaprojektowali robota, który siedzi na miejscu kierowcy konwencjonalnego samochodu i obsługuje go tak, jak ludzki kierowca. Ich wysiłki i odkrycia zostały udostępnione w artykule na platformie arXiv.

Zazwyczaj rozwój samojezdnych samochodów polega na przekształceniu samego pojazdu w jego autonomiczny odpowiednik. Proces ten obejmuje instalację szeregu czujników i integrację systemów przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, co może być dość złożone i kosztowne. Co więcej, wyniki obecnych testów są zróżnicowane, a wiele wyzwań wciąż wymaga rozwiązania.

Kontrując tą tezę, naukowcy z Tokio zastanawiali się, czy stworzenie robota, który mógłby prowadzić istniejący pojazd, może być prostsze i bardziej opłacalne. Aby przetestować tę hipotezę, zbudowali humanoidalnego robota i ocenili jego możliwości jazdy na torze w kampusie Kashiwa Uniwersytetu Tokijskiego.

Robot o nazwie Musashi został zaprojektowany tak, aby jak najwierniej naśladować ludzkie zachowanie podczas jazdy. Opisywany jest jako „humanoid mięśniowo-szkieletowy”, posiadający strukturę podobną do ludzkiej z ramionami, nogami, dłońmi, stopami, tułowiem, szyją i głową. Taka konstrukcja pozwala Musashi na interakcję z elementami sterującymi samochodu podobnie jak w przypadku ludzkiego kierowcy.

Oczy, które w rzeczywistości są kamerami o wysokiej rozdzielczości, zapewniają mu informacje wizualne niezbędne do prowadzenia pojazdu. Jego ramiona są połączone i wyposażone w dłonie z pięcioma palcami, co pozwala mu chwycić kierownicę i manipulować elementami sterującymi samochodu. Stopy robota zostały zaprojektowane z przyczepną teksturą, aby skutecznie zarządzać pedałami gazu i hamulca. Dodatkowo, Musashi jest zasilany przez komputer, który uruchamia oprogramowanie szkoleniowe i służy jako jego „mózg” podczas pracy.

Naukowcy umieścili Musashi’ego w małym samochodzie elektrycznym w celu przeprowadzenia wstępnych testów. Testy nie ograniczały się do podstawowych manewrów jazdy; obejmowały również scenariusze, w których Musashi musiał rozpoznawać i reagować na przeszkody, w tym ludzi, na swojej drodze. Wyniki tych testów były obiecujące, wskazując, że robot poradzi sobie z podstawowymi zadaniami związanymi z prowadzeniem pojazdu.

Zespół przyznaje jednak, że Musashi wciąż nie jest gotowy do poruszania się po drogach publicznych. Pozostaje wiele do zrobienia, aby zwiększyć jego możliwości i zapewnić, że będzie mógł bezpiecznie i skutecznie jeździć w bardziej złożonych i dynamicznych środowiskach.

Naukowcy są optymistycznie nastawieni do potencjału swojego podejścia. Planują kontynuować udoskonalanie zdolności robota, badając, czy dalsze ulepszenia mogą sprawić, że robot będzie bezpieczniejszym lub bardziej wydajnym kierowcą niż przeciętny człowiek. Ciekawa metoda wykorzystywania robotów do prowadzenia samochodów może stanowić realną alternatywę dla w pełni zautomatyzowanych pojazdów, potencjalnie oferując prostsze i bardziej elastyczne rozwiązanie dla wyzwań związanych z autonomiczną jazdą.

Umieszczając robota na miejscu kierowcy, zespół badawczy otworzył nową drogę w dziedzinie autonomicznej jazdy. Musashi stanowi unikalne połączenie robotyki i tradycyjnej obsługi pojazdu, oferując wgląd, który może uprościć i przyspieszyć rozwój praktycznych rozwiązań autonomicznej jazdy. W miarę kontynuowania badań, możliwość prowadzenia naszych samochodów przez roboty może przenieść się z torów eksperymentalnych do codziennej rzeczywistości, zmieniając nasz sposób myślenia o transporcie.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się