Rowery, indyjskie dziewczynki i cicha rewolucja edukacyjna
Rowery zmieniły życie dziewczynek i młodych kobiet na prowincji w Indiach, umożliwiając im dostanie się do oddalonej od ich domu szkoły – to wniosek z badania przeprowadzonego przez naukowców z tego kraju i opublikowanych na łamach „The Science Direct”.
Bezpłatne do wypożyczenia rowery od 2004 r. dostarczane są przez coraz większą liczbę indyjskich prowincji, co – jak pokazuje badanie – dokonało cichej rewolucji w dostępie dziewcząt i młodych kobiet do edukacji. Ponieważ transport publiczny na prowincji – szczególnie tych najbiedniejszych – łagodnie mówiąc kuleje, wiele dziewczynek było w zasadzie wykluczonych z dostępu do edukacji albo skazanych na wielogodzinne marsze do i ze szkoły.
Możliwość wypożyczenia roweru znacząco to zmieniła. Według badania przeprowadzonego przez badaczy z Indyjskiego Instytutu Transportu – Srishti Agrawal, Adit Seth i Rahul Goel – w ciągu dekady liczba dziewcząt z prowincji podróżujących do szkoły na rowerze w Indiach się podwoiła. W tym samym czasie liczba chłopców też wzrosła, ale nie tak znacząco.
„To cicha rewolucja. Nazywamy to rewolucją, ponieważ dotyczy jazdy na rowerze przez kobiety w kraju, gdzie pod względem mobilności panuje ogromna nierówność płciowa – mówi w rozmowie z BBC Srishti Agrawal, współautorka badania.
To samo mówi Bhuvaneshwari Kumari, pracowniczka służby zdrowia w Begusarai.
„Dziewczęta nabrały więcej pewności siebie odkąd zaczęły jeździć na rowerach do szkół i na zajęcia. Coraz więcej z nich teraz chodzi do szkoły. Większość z nich korzysta z rowerów damowych” – mówi.
Rowery dla dziewczynek z najbiedniejszych prowincji
Prowadzone przez państwo od 2004 r. bezpłatne programy dystrybucji rowerów są skierowane do dziewcząt, u których wskaźnik rezygnacji ze szkoły był wyższy niż u chłopców z powodu obowiązków domowych i wyczerpujących długich wędrówek. Nie jest to ewenementem na świecie, bo podobne programy mają też Kolumbia, Kenia, Malawi i Zimbabwe – jednak skala tego zjawiska w Indiach, z powodu rozmiaru i liczby ludności kraju, bije wszystkie inne na głowę. Wszędzie jednak zauważono, że możliwość dojazdu na rowerze do szkoły znacząco przekłada się na liczbę dziewcząt chodzących do szkoły.
Największe wzrosty w liczbie uczących się dziewcząt korzystających z publicznego roweru odnotowano na wsiach w najbiedniejszych prowincjach takich jak Bihar, Bengal Zachodni, Assam i Chhattisgarh. Każda z nich ma populację dorównującą populacji niektórych największych krajów w Europie.
Badanie wykazało także, że po zakończeniu edukacji liczba dziewcząt jeżdżących na rowerze do pracy znów spada i jest kilkukrotnie mniejsza niż liczba chłopców (4,7 proc. kobiet wobec 21,7 proc. mężczyzn). Stoi zatem ciągle mocno patriarchalny model społeczny dominujący w Indiach: po ślubie młode kobiety w większości całkowicie rezygnują z pracy i edukacji, aby zająć się dziećmi i domem, nie mają więc potrzeby dojazdów na rowerze.
Anna Druś