tunel pod Łodzią

Hanna Zdanowska chce, aby tunel pod Łodzią służył w razie wojny jako schron dla mieszkańców

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska powiedziała w piątek na placu budowy tunelu średnicowego w Łodzi, że miasto chciałoby, by tunel i podziemne przystanki kolejowe stały się schronami dla ludności. Inwestor tunelu, spółka PKP PLK nie wyklucza, że tak się stanie. Tunel pod Łodzią zyskałby więc nowe zadanie.

Tarcza TBM „Katarzyna” drążąca tunel pod Łodzią wznowiła w piątek pracę po 9 miesiącach przestoju. Podczas konferencji prasowej na placu budowy tunelu prezydent Łodzi podkreśliła, że „jest bardzo istotne, żeby przy okazji budowy tunelu kolejowego powstała infrastruktura, którą moglibyśmy wykorzystywać jako miejsce schronienia, czy nawet schron dla mieszkańców miasta”.

„Rozmawiałam już na ten temat z prezesem PKP PLK. Wiem, że jest projekt ustawy w tej sprawie. Mocno kibicujemy temu projektowi, żeby jak najszybciej wszedł w życie” – powiedziała Hanna Zdanowska. Dodała, że rozmowa z szefem Polskich Linii Kolejowych (spółka jest inwestorem tunelu średnicowego pod Łodzią) dotyczyła dostosowania obiektu do celów schronienia dla mieszkańców. „Nam jest to bardzo potrzebne i szkoda byłoby, gdybyśmy nie wykorzystali tej infrastruktury” – dodała prezydent Zdanowska.

PKP PLK poinformowały, że w złożonej obecnie sytuacji geopolitycznej spółka analizuje możliwości dostosowania zaawansowanej już budowy do pełnienia funkcji schronu, czy miejsca schronienia dla ludności. Na linii kolejowej przebiegającej przez Łódź w połowie 2026 roku znajdą się trzy podziemne przystanki, które mogłyby pełnić rolę miejsc schronienia dla ludności na wypadek katastrof naturalnych, a nawet wojny.

Podziemne stacje wzdłuż tunelu kolejowego linii średnicowej pod centrum Łodzi od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to położone na głębokości ok. 25 metrów pod powierzchnią gruntu (najniższy poziom powstających przystanków kolejowych) trzy podziemne, trzykondygnacyjne przystanki kolejowe – Śródmieście, Polesie i Koziny.

W piątek tarcza TBM „Katarzyna” wznowiła pracę po 9 miesiącach przestoju. Za niespełna rok (w marcu 2025 r.) powinna zakończyć układanie dwutorowego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi, a do grudnia 2026 r. miasto ma zyskać przebicie od Łodzi Fabrycznej (linia z kierunku Warszawy) do „linii kaliskiej” (linia Łódź – Sieradz – Kalisz), ale też trzy podziemne przystanki kolejowe.(PAP)

Marek Juśkiewicz/PAP/AJ

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się