Watif

„Watif”. Hiszpański pomysł na młodych odbiorców

Watif to innowacyjny hiszpański serwis medialny, który rozpoczął działalność w październiku 2023 roku. Jak podaje Reuters Institute, jego misją jest dotarcie do młodych odbiorców, którzy coraz częściej odchodzą od tradycyjnych mediów na rzecz podcastów, mediów społecznościowych i krótkich treści wideo nagrywanych przez influencerów.

Czego potrzebuje pokolenie „Z”?

Watif to innowacyjne medium informacyjne założone przez popularnego hiszpańskiego dziennikarza Emilio Doménecha. Serwis skierowany jest do młodych ludzi i oferuje im newslettery, podcasty wideo oraz wydarzenia na żywo, które koncentrują się na aktualnych tematach z zakresu nauki, kultury, czy biznesu. Jak podkreśla Doménech, celem Watif jest zaktywizowanie młodych Hiszpanów, którzy stracili zdolność skupienia uwagi w wyniku ciągłej konkurencji między algorytmami, powiadomieniami push i różnego rodzaju aplikacjami.

Nazwa „Watif” pochodzi od angielskiego zwrotu „What if?” (co by było, gdyby?) zapisanego w hiszpańskiej formie. Serwis stawiając raczej na jakość niż ilość publikowanych materiałów, oferuje dwa newslettery i jeden podcast wideo tygodniowo.

Mar Manrique, dziennikarka i współzałożycielka Watif, w rozmowie z Reuters Institute opowiedziała o tym, jak ich projekt różni się od innych mediów w Hiszpanii i w jaki sposób przyciąga młodą publiczność. Manrique wspomina o tym, że inspiracją do tego typu serwisu była działalność Cleo Abraham, amerykańskiej dziennikarki, która na platformie YouTube w atrakcyjny i przystępny sposób opowiada o nowych technologiach i przyszłości IT. Kluczem do sukcesu Watif było zrozumienie potrzeb młodych odbiorców, co pozwoliło im dostosować tematykę i formaty. Twórcy nowego medium stawiają na prosty język, unikają technicznych terminów, a formy wideo i podcastów mają przyciągać młode osoby.

Mar Manrique podkreśla, że twórcom Watif zależy na zbudowaniu społeczności dookoła projektu. Oprócz wydarzeń online, organizują oni również spotkania na żywo i wspólne wyjścia. Starają się również utrzymywać kontakt z subskrybentami, prowadząc interaktywne dyskusje na swoich kanałach i zachęcając do dzielenia się swoimi refleksjami na temat publikowanych materiałów, czy bieżących wydarzeń przez What’sAapp.

Największym zainteresowaniem cieszy się newsletter Watif, który dociera do aż 16 tysięcy subskrybentów w całej Hiszpanii. Serwis staje się coraz bardziej rozpoznawalny zarówno przez młodych ludzi, jak i większe firmy, które widzą, że sukces innowacyjnego serwisu polega na wysłuchaniu i podążaniu za potrzebami młodych ludzi. Przekaz Watif jest wiarygodny, bowiem sami twórcy to młode osoby, które potrafią się wczuć w swoich odbiorców.

Twórcy Watif chcą, by tematy przez nich poruszane były rzeczywiście interesujące z różnego punktu widzenia, a nie jedynie „rozdmuchane” przez większe media informacyjne. Nie zależy im na zarzucaniu odbiorców newsami i wiadomościami ze świata polityki, które ich zdaniem są dla młodych ludzi przytłaczające. Ich celem jest raczej zaciekawienie odbiorców konkretną problematyką, czy wyzwaniami dzisiejszego świata. Starają się podążać za tym, co interesuje młodych.

Watif analizuje teraźniejszość i rozmawia o przyszłości w pozytywny sposób, nie unikając jednak przy tym bardziej złożonych tematów. Twórcy tej platformy zdają sobie sprawę z młodego wieku swojej społeczności i chcą ją raczej motywować, niż „zalewać” kontrowersyjnymi i trudnymi wiadomościami.

Róża Bojemska

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się