Massachusetts
Fot. Wikimedia.

W Massachusetts odkryto siedzibę Pompejusza – XVIII-wiecznego „króla” Afroamerykanów

Archeolodzy najprawdopodobniej odkryli fundamenty domu „króla” Pompejusza, XVIII-wiecznego niewolnika z Afryki Zachodniej, który trafił do Massachusetts, a po odzyskaniu wolności zasłynął tym, iż stał się jednym z pierwszych czarnoskórych właścicieli ziemskich w kolonialnej Nowej Anglii. Jako jeden z największych atutów tego znaleziska jest podawane to, że pozwoli ono badaczom lepiej zrozumieć historię obchodzonego przez Afroamerykanów „Dnia Wyborów Czarnych”. 

W trakcie tego wydarzenia, które odbywało się wśród czarnoskórej społeczności na terenie kilku miast regionu Nowej Anglii od 1741 r., zarazem czarni niewolnicy, jak i wolni czarni, dokonywali wyboru swojego przywódcy który egzekwował prawa i pośredniczył w sporach z białą społecznością.

W Nowej Anglii niektórzy ludzie, którzy zostali przetransportowani przez Ocean Atlantycki na początku XVIII wieku, pochodzili z królewskich afrykańskich rodów. Zostali oni przywiezieni na te tereny i zmuszeni do pracy w portach i na farmach. W co najmniej czterech północnoamerykańskich brytyjskich koloniach – Massachusetts, Connecticut, Rhode Island i New Hampshire – zniewoleni Afrykanie zachowali jeden ze swoich zwyczajów, jakim było wybieranie swojego własnego przywódcy znanego jako „król” lub „gubernator”, informuje portal „Arkeonews„.

Jednym z takich przywódców Afroamerykanów był Pompejusz, który najprawdopodobniej urodził się jako książę w Afryce Zachodniej, ale w pewnym momencie został zniewolony i za sprawą transatlantyckiego handlu niewolnikami  na początku XVIII wieku trafił do Massachusetts. Zgodnie z historycznymi przekazami Pompejusz jako lider czarnoskórych na amerykańskiej ziemi organizował Dzień Wyborów Czarnych, które to też wydarzenie miało odbywać się na terenie jego posiadłości położonej na północ od Bostonu nad rzeką Saugus, a którą to wykupił po uwolnieniu z niewoli.

„Król Pompejusz był szanowanym przywódcą społeczności czarnoskórych, ale jego dom i majątek zawsze były tajemnicą” – powiedziała w oświadczeniu Kabria Baumgartner, historyk z Northeastern University, która jest też członkiem zespołu badawczego poszukującego domu Pompejusza.

Naukowcy najpierw przeszukiwali historyczne akty własności, w ramach czego dowiedzieli się że Pompejusz kupił 2 akry (0,8 hektara) ziemi wzdłuż rzeki Saugus w 1762 r., gdzie zbudował mały kamienny dom dla siebie i swojej żony, Phylis (lub Phebe, gdyż nie wiadomo, które imię jest poprawne). Następnie zespół porównał historyczne mapy i artykuły z gazet współczesnych Pompejuszowi ze współczesnymi mapami stworzonymi za pomocą technologii LIDAR – umożliwiającej utworzenie za pomocą impulsów laserowych wystrzeliwanych z samolotu map topograficznych – aby było możliwe zawężenie obszaru poszukiwań domu Pompejusza i oparcie się w nich na kilku określonych punktach orientacyjnych.

W jednym z takich punktów orientacyjnych na głębokości około 1,2 metra pod ziemią natrafił na fundament wykonany z ręcznie ciosanych kamieni rzecznych, który odpowiadał opisom w historycznych zapisach. „Największym znaleziskiem był ręcznie wykonany fundament z otoczaków” — powiedziała w oświadczeniu Meghan Howey , archeolog z University of New Hampshire, która jest częścią zespołu badawczego. „Jestem absolutnie pewna, że ​​jest to fundament z XVIII wieku i wszystko, co wskazuje na to, że był to dom króla Pompejusza, jest bardzo przekonujące”.

Naukowcy nie są pewni, kiedy dokładnie Pompejusz został wybrany na „króla” Afroamerykanów, ale zapisy historyczne wskazują, że pełnił tę funkcję więcej niż jeden raz w latach pięćdziesiątych XVIII wieku, kiedy to organizował w swoim domu Dzień Wyborów Czarnych.

Dzień Wyborów Czarnych zbiegał się w czasie z wyborami kolonii w których brali udział biali właścicieli nieruchomości, w połowie XVIII wieku czarni w Nowej Anglii zbierali się, aby wybierać liderów własnej społeczności i utrzymywać więzi między sobą oraz z ich afrykańskim dziedzictwem kulturowym. Organizowany w trakcie tego wydarzenia festiwal — który mógł trwać nawet do tygodnia — obejmował muzykę, taniec, śpiew i gry. Uczestnicy nosili modne ubrania — często naśladując ubiór białych ludzi — jedli specjalne potrawy, takie jak pierniki, i organizowali parady.

Marcin Jarzębski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się