Robotaxi

Flota robotaxi rozwija się w Chinach

Chiny, wprowadzając flotę robotaxi, robią kolejny krok naprzód w kierunku przyszłości zautomatyzowanego transportu. 

W sierpniu 2024 roku wprowadzono na ulice pierwsze floty autonomicznych taksówek, znanych jako robotaxi, które mają zrewolucjonizować sposób, w jaki ludzie przemieszczają się w dużych miastach. Nowy środek transportu obiecuje nie tylko większą wygodę, ale także znaczące korzyści ekologiczne i ekonomiczne.

Robotaxi to autonomiczne pojazdy, które mogą przewozić pasażerów bez potrzeby obecności kierowcy. Są one wyposażone w zaawansowane systemy nawigacyjne, które wykorzystują kombinację sensorów, kamer i radarów do analizy otoczenia w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mogą one bezpiecznie poruszać się po zatłoczonych ulicach, omijając przeszkody, unikać kolizji i dostosowywać prędkość do panujących warunków drogowych.

Warto zaznaczyć, że rozwój technologii autonomicznej jazdy w Chinach jest wspierany przez rząd, który widzi w niej kluczowy element przyszłości transportu. Chińskie firmy technologiczne, takie jak Baidu, czy WeRide, od lat intensywnie pracują nad doskonaleniem systemów autonomicznych, a ich wysiłki zaczynają przynosić realne efekty. Nowoczesne algorytmy, w połączeniu z ogromnymi zasobami danych zebranych z milionów przejechanych kilometrów, pozwalają na ciągłe ulepszanie systemów sztucznej inteligencji, które sterują tymi pojazdami.

Koszty dla pasażerów nie są wysokie. Przejazd 8 kilometrowy autonomicznym samochodem wynosi około 2 złotych. Flota 500 samochodów jeżdżącą w metropolii Hongkongu wykonuje już swoje pierwsze przejazdy. Cena jest aż skrajnie konkurencyjna w porównaniu do przejazdów wykonywanych przez prawdziwych ludzkich kierowców. Przejazdy te są 5 krotnie droższe w porównaniu z ich autonomicznymi odpowiednikami. Baidu, które posiada flotę w Hong Kongu, do końca obecnego roku chce podwoić swoją flotę do 1000 samochodów.

Mimo obiecujących perspektyw, wprowadzenie robotaxi na ulice nie jest wolne od wyzwań. Jednym z głównych problemów jest kwestia bezpieczeństwa. Choć technologie są stale udoskonalane, to wciąż istnieją obawy dotyczące możliwości awarii systemów lub nieprzewidywalnych zachowań innych uczestników ruchu drogowego. Incydenty z udziałem autonomicznych pojazdów, choć rzadkie, przyciągają dużą uwagę mediów i społeczeństwa, co wpływa na publiczne zaufanie do tej technologii.

Kolejnym wyzwaniem jest regulacja prawna. Obecne przepisy drogowe nie zawsze nadążają za szybkim rozwojem technologii autonomicznych. Wprowadzenie takich pojazdów do użytku publicznego wymaga zmiany przepisów, które będą jasno definiować odpowiedzialność w przypadku wypadków oraz normy techniczne, jakie muszą spełniać takie pojazdy.

Mimo tych wyzwań, robotaxi niosą ze sobą ogromny potencjał korzyści, zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska. Jednym z głównych argumentów za wprowadzeniem autonomicznych taksówek jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych, które w dużej mierze są spowodowane błędami ludzkimi. Zautomatyzowane pojazdy, dzięki precyzyjnemu systemowi nawigacji i szybkim reakcjom, mogą znacznie obniżyć ryzyko kolizji, co przekłada się na mniejsze koszty społeczne związane z wypadkami.

Z punktu widzenia ekonomicznego, robotaxi mogą przynieść znaczne oszczędności w sektorze transportu publicznego. Brak konieczności zatrudniania kierowców obniża koszty operacyjne, co może przełożyć się na niższe ceny przejazdów dla pasażerów. Ponadto, autonomiczne pojazdy mogą działać 24 godziny na dobę, co zwiększa efektywność floty i pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów.

Z kolei z punktu widzenia ekologii, robotaxi mają potencjał, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Wiele z tych pojazdów jest napędzanych elektrycznie, co przyczynia się do redukcji emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza w miastach. Dodatkowo, dzięki zaawansowanym systemom zarządzania flotą, autonomiczne taksówki mogą być bardziej efektywne pod względem zużycia energii, co przekłada się na mniejsze obciążenie dla środowiska.

W Chinach zawód taksówkarza jest jednym z bardziej popularnych zajęć w sektorze usługowym, gdzie w 2023 roku pracowało około 7 milionów osób jako kierowcy taksówek. Jednak z wprowadzeniem robotaxi, przewiduje się, że liczba ta może znacząco spaść. Autonomiczne pojazdy, które nie wymagają kierowców, mogą wyprzeć tradycyjnych taksówkarzy, co mogłoby doprowadzić do znaczącej redukcji miejsc pracy w tej branży. Do restrukturyzacji branży jeszcze daleko, ponieważ firmy wprowadzające robotaxówki tracą kilkanaście tysięcy dolarów rocznie z powodu bardzo atrakcyjnych cen przejazdów oraz dużych początkowych kosztów wdrożenia technologii.

Z czasem, gdy cena będzie podwyższana oraz koszty produkcji jeszcze lepiej zoptymalizowane autonomiczne taksówki coraz szybciej będą wypierać tradycyjnych taxówkarzy. Problem z miejscami pracy dla najniższej klasy społecznej, którą często są taksówkarze może być coraz poważniejszy ze względu na ilość pracowników w tej branży oraz ograniczone kwalifikacje, które w wielu branżach rozwijających się nie wystarczą.

Reakcje społeczeństwa na wprowadzenie robotaxi są mieszane. Z jednej strony, wielu ludzi jest podekscytowanych perspektywą korzystania z nowoczesnych technologii, które mogą uczynić ich życie wygodniejszym. Z drugiej strony, istnieje pewna doza nieufności i obaw związanych z bezpieczeństwem oraz prywatnością danych, które są zbierane i przetwarzane przez te pojazdy.

W miarę jak technologia będzie się rozwijać, a autonomiczne pojazdy staną się coraz bardziej powszechne, można spodziewać się, że opinie społeczne będą ewoluować. Kluczowym czynnikiem w akceptacji tej technologii będzie jednak to, jak dobrze poradzi sobie ona z początkowymi wyzwaniami i jak skutecznie będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność swoich usług.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się