genai

Na drodze do integracji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w edukacji

W obliczu coraz szerszego zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w edukacji, placówki oświatowe napotykają wyzwania związane z wdrożeniem tej nowoczesnej technologii w bezpieczny i etyczny sposób. La Cañada Unified School District (LCUSD) w Kalifornii zainicjowała inicjatywę grupy roboczej, skoncentrowanej na najnowszych technologiach, aby odpowiedzieć na te wyzwania.

Ta innowacyjna inicjatywa, zaprezentowana przez Jamie Lewsadder z Associate Superintendent of Technology Services w LCUSD, podczas konferencji California IT in Education w Sacramento, może posłużyć jako wzór dla innych instytucji edukacyjnych. Lewsadder rozpoczęła proces formowania grupy roboczej, zapraszając do współpracy szeroki krąg interesariuszy, w tym nauczycieli, rodziców, uczniów oraz lokalnych mieszkańców. Celem było stworzenie platformy do otwartej dyskusji o stosowaniu GenAI w szkole oraz opracowanie kompleksowych, bezpiecznych i etycznych wytycznych dotyczących jej wykorzystania. Zadaniem grupy było również określenie, jakie umiejętności związane z GenAI powinni zdobywać uczniowie oraz jakie powinny być odpowiedzialności zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej oraz rodziców.

Odpowiedź społeczności na inicjatywę była entuzjastyczna i różnorodna, obejmując zarówno zaniepokojonych rodziców, w tym eksperta z 30-letnim doświadczeniem w zakresie AI, jak i ucznia z małoletniego ucznia ze spektrum autyzmu. Grupa ta odegrała również kluczową rolę w przekonaniu sceptycznie nastawionego kierownictwa okręgu do współpracy ze sztuczną inteligencją.

Jamie Lewsadder podkreśliła, że dział edukacji specjalnej może pełnić funkcję katalizatora w rozmowach o technologiach wschodzących w niektórych placówkach. Zaznaczyła, że dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi technologia jest niezastąpiona i trudno będzie powrócić do tradycyjnych metod nauczania, takich jak edukacja oparta wyłącznie na papierze.

Ponadto, Lewsadder utworzyła specjalny kanał dotyczący AI na platformie Slack w swoim zespole technologicznym, by umożliwić ciągły przepływ informacji i wspierać dalszą edukację. W czasie prowadzenia rozmów, zauważono brak ogólnej wiedzy na temat prywatności danych w kontekście generowanej sztucznej inteligencji. Na przykład, wielu uczniów było zdumionych, dowiadując się, że przesyłając swoje CV do systemów opartych na ChatGPT, mogą nieświadomie udostępniać swoje dane osobowe.

Jennette Vanderpool, strateg edukacyjny z CDW Education, zwróciła uwagę na znaczenie utrzymania otwartego dialogu między nauczycielami, biorąc pod uwagę różnorodność narzędzi edukacyjnych, z których korzystają. Niektóre z tych narzędzi mają lepsze zabezpieczenia treści niż inne, a nauczyciele muszą być świadomi tych różnic, aby móc odpowiednio dostosować zasady korzystania z nich w swoich klasach.

Mimo obaw i ryzyka, kolejnym wyzwaniem jest tendencja uczniów do postrzegania GenAI w negatywnym świetle, co może być problemem, gdy wkroczą na rynek pracy, gdzie technologia ta jest już szeroko stosowana. Lewsadder zaznaczyła, jak istotne jest przełamanie tego negatywnego postrzegania GenAI przez młodzież.

Inicjatywa LCUSD dotycząca tworzenia grupy roboczej ds. technologii wschodzących jest istotnym krokiem na drodze do integracji GenAI w edukacji. Kluczowe dla bezpiecznego i etycznego wdrażania tej technologii są otwarta komunikacja, angażowanie różnorodnych interesariuszy oraz edukacja na temat prywatności danych. Ten projekt może posłużyć jako wzór dla innych szkół, które stoją przed podobnymi wyzwaniami związanymi z integracją sztucznej inteligencji w procesie edukacyjnym.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się