UGC 3855

Astronomowie odkryli supernową w galaktyce UGC 3855

Astronomowie zaobserwowali nową supernową w galaktyce UGC 3855. Eksplozja gwiazdy została wykryta za pomocą Teleskopu Półmetrowego (HMT) w Obserwatorium Xingming w Chinach.

Jak tłumaczą naukowcy, supernowe (SNe) to potężne i jasne eksplozje gwiazd, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu ewolucji gwiazd i galaktyk. Astronomowie dzielą supernowe na dwie grupy na podstawie ich widm atomowych: typ I i typ II. W widmach supernowych typu I brakuje wodoru, podczas gdy w widmach supernowych typu II widoczne są one widoczne.

Supernowe typu Ib (SNe Ib) są podklasą supernowych z zrzuconą powłoką. Powstają one, gdy masywna gwiazda, której zewnętrzna otoczka została pozbawiona wodoru, zapada się pod wpływem własnej grawitacji. Naukowcy wyróżniają również SNe z ultraoderwaną otoczką (USSNe), wykazujące cechy widmowe podobne do SNe Ib, ale są one stosunkowo słabe. W tych rzadkich supernowych, powłoka została ekstremalnie rozerwana jeszcze przed wybuchem.

Astronomowie z Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie, pod kierownictwem Shengyu Yana odkryli osobliwą USSNe typu Ib. Supernowa została po raz pierwszy zaobserwowana za pomocą teleskopu HMT 5 grudnia 2021 r. i otrzymała oznaczenie SN 2021agco. Odkrycie zostało opisane w serwisie arXiv.

SN 2021agco została wykryta w odległości około 130 milionów lat świetlnych od Ziemi, w stosunkowo starej pośredniej galaktyce spiralnej znanej jako UGC 3855 – około 15 600 lat świetlnych od jej centrum. Supernowa miała bardzo szybką ewolucję, osiągając maksimum w zaledwie 2,4 dnia po wybuchu.

Badanie wykazało, że masa wyrzutu SN 2021agco wynosiła około 0,26 masy Słońca, a energia kinetyczna supernowej została obliczona na poziomie 95,7 miliarda ergów (jednostka pracy i energii). Naukowcy oszacowali, że gwiazda poprzedzająca SN 2021agco miała otoczkę o promieniu około 78,4 promienia słonecznego, masę 0,1 masy słonecznej i energię wyrzutu 89,3 kwintyliona (1048) ergów.

Zdaniem naukowców, wyniki sugerują, że gwiazda poprzedzająca SN 2021agco doznała gwałtownej utraty masy, a większość jej zewnętrznej warstwy została usunięta przed eksplozją. Na podstawie uzyskanych wyników, astronomowie sklasyfikowali SN 2021agco jako ultra-rozerwaną SN Ib – najbliższy Ziemi obiekt tego podtypu.

Galaktyka-gospodarz supernowej – UGC 3855, zdaniem badaczy ma około 10,6 miliarda lat, masę około 2,6 miliarda mas Słońca i stosunkowo niskie tempo formowania się gwiazd wynoszące 0,2 masy Słońca rocznie.