NGC 4696

Astronomowie zbadali galaktykę NGC 4696

Korzystając z Teleskopu Magellana w Chile, naukowcy przeprowadzili obserwacje gigantycznej galaktyki eliptycznej znanej jako NGC 4696. Badania ujawniły, że posiada ona złożony system gromad kulistych.

Jak tłumaczą badacze, NGC 4696 to galaktyka eliptyczna znajdująca się w odległości około 145 milionów lat świetlnych. Jest to najjaśniejsza galaktyka w gromadzie w Centaurze, która ma prędkość heliocentryczną około 2 958 km/s.

Poprzednie obserwacje NGC 4696, zdaniem naukowców wykryły strukturę nitkowatą przecinającą jej centralny obszar i rozciągającą się w kierunku pobliskiej galaktyki oznaczonej jako NGC 4696B. Astronomowie sugerują, że galaktyka mogła ulec fuzji w przeszłości lub materiał został pozyskany przez ciśnienie tarcia NGC 4696B.

Badanie gromad kulistych (GC) i wokół niej może dostarczyć więcej wskazówek na temat historii gromady, jej powstawania i ewolucji. Astronomowie z Andrés Bello National University w Chile, pod kierownictwem Sary Federle, postanowili przyjrzeć się bliżej NGC 4696, koncentrując się głównie na jej systemie gromad kulistych (GCS). Badanie zostało opisane w serwisie arXiv.

Naukowcy wybrali próbkę 3 973 kandydatów na gromady kuliste w polu galaktyki. Następnie, stosując selekcję dwóch kolorów, zidentyfikowali łącznie 3 818 obiektów, mogące nimi być. Analizując próbkę zidentyfikowanych kandydatów na gromady kuliste, astronomowie odkryli, że GCS NGC 4696 jest zaburzona, co sugeruje złożoną ewolucję z innymi sąsiednimi członkami gromady w Centaurze.

Okazało się, że GCS NGC 4696 ma bimodalny rozkład kolorów z niebieskim pikiem przy 0,763 mag (magnitudo – pozaukładowa jednostka miary stosowana do oznaczania blasku gwiazd – nie mylić z jasnością – i innych podobnych ciał niebieskich) i czerwonym pikiem przy 1,012 mag. Populacje niebieska i czerwona dzielą się na około 0,905 mag. (Obiekty w populacji niebieskiej – przesunięcie ku niebieskiemu – źródło światła zbliżające się do obserwatora, a obiekty w populacji czerwonej – przesunięcie ku czerwieni – źródło światła oddala się od obserwatora).  Astronomowie podkreślają, że interakcje między galaktyką a dwiema innymi pobliskimi mogły odegrać rolę w kształtowaniu jej GCS.

„Wszystkie te wyniki wskazują na złożony GCS, na który silny wpływ miała historia interakcji NGC 4696 z innymi galaktykami gromady w Centaurze” – podsumowują badacze.