Haystacker

Haystacker. Nowe narzędzie AI od „The Washington Post”

Amerykański „The Washington Post” zademonstrował niedawno, jak zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji mogą odmienić dziennikarstwo śledcze i analityczne. Haystacker,nowe oprogramowania amerykańskiego giganta medialnego pozwala bowiem dziennikarzom przeszukiwać i opracowywać duże zbiory danych, takich jak wideo, zdjęcia czy teksty, w celu identyfikacji trendów i wzorców.

Pierwszy artykuł stworzony za pomocą oprogramowania Haystacker ujawnił, że prawie 20% kampanii wyborczych dotyczących imigracji korzystało z nieaktualnych lub kontekstowo wprowadzających w błąd materiałów wizualnych.

Sztuczna Inteligencja i nowa era dziennikarstwa

Wprowadzenie Haystackera wpisywać się ma się w szerszą strategię „The Washington Post”, polegającą na rozwijaniu własnych narzędzi AI, dostosowanych do potrzeb redakcyjnych. Jak zaznacza Vineet Khosla, dyrektor technologiczny The Post, cytowany przez portal „Axios” amerykańska firma „świadomie buduje własne rozwiązania, aby lepiej odpowiadać na potrzeby dziennikarzy”, co odróżniać ma podejście amerykańskiego giganta medialnego od powszechnie dostępnych rozwiązań, dostarczanych przez gigantów technologicznych.

Przytoczenie sukcesu ArcXP, systemu zarządzania treścią stworzonego niemal dekadę temu, który z powodzeniem obsługuje wiele redakcji, podkreśla ciągłe dążenie do innowacji w ramach własnej organizacji. Choć obecnie The Post nie planuje licencjonowania Haystackera dla innych redakcji, Khosla nie wyklucza, że narzędzie to, lub jego wariant, może z czasem trafić do szerszego grona użytkowników.

Haystacker. Kulisy powstania i działanie

Haystacker został stworzony we współpracy zespołu inżynierskiego z newsroomem „The Washington Post” i był rozwijany przez ponad rok. Głównymi użytkownikami tego narzędzia są zespoły zajmujące się analizą danych oraz analizą wizualną. Dzięki narzędziu dziennikarze mogą badać duże zbiory danych, zarówno dostępne za pośrednictwem publicznych API, jak i te, które zostały udostępnione redakcji przez partnerów.

W opublikowanym artykule zespół „The Washington Post” wykorzystał Haystackera do analizy ponad 700 reklam wyborczych z pierwszej połowy bieżącego roku, dotyczących tematu imigracji. Wykorzystanie narzędzia pozwoliło na wykrycie, że wiele z tych materiałów zawierało nieaktualne lub wyrwane z kontekstu nagrania, co mogło celowo wprowadzać odbiorców w błąd. Przykładem było wykorzystanie nagrań z Gazy, pokazujących budynki wybuchające w wyniku ataków, które nie miały związku z prezentowanym tematem.

Zdaniem twórców Haystacker potrafi przetwarzać dowolne duże zbiory danych, umożliwiając dziennikarzom szybsze analizowanie i wyciąganie wniosków. Może również przyspieszyć proces przeglądania i podsumowywania materiałów wideo, co ma być szczególnie przydatne w analizie długich nagrań, takich jak obrady czy wydarzenia masowe. Biorąc to pod uwagę nie można wykluczyć wykorzystania narzędzia w administracji publicznej.

AI prawdę powie

Zastosowanie Haystackera to jeden z kilku projektów AI rozwijanych przez „The Washington Post” w ostatnich miesiącach. W lipcu wprowadzono chatbota AI, który odpowiada na pytania dotyczące klimatu na podstawie już opublikowanych artykułów, a także narzędzie do automatycznego tworzenia streszczeń artykułów. Cytowana wcześniej Vineet Khosla zapowiada, że inwestycje w te technologie będą rosły w miarę zbliżania się amerykańskich wyborów prezydenckich jesienią tego roku.

Wprowadzenie przez amerykańskiego giganta oprogramowania Haystacker to ważny krok na drodze do przyszłości, w której sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w pracy dziennikarzy. Dzięki narzędziu, redakcje mogą lepiej zrozumieć i przetwarzać ogromne ilości danych, co jest coraz bardziej niezbędne w dobie rosnącej liczby informacji i materiałów wideo.

Oprac. Michał Kłosowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się