S1429 b

S1429 b – nowa egzoplaneta typu ciepły Jowisz

Astronomowie odkryli nową egzoplanetę typu ciepły Jowisz, krążącą wokół odległej gwiazdy w gromadzie otwartej Messier 67. Nowo odkryty świat pozasłoneczny, oznaczony jako S1429 b, jest prawie dwukrotnie masywniejszy od Jowisza.

Ciepłe Jowisze to gazowe planety olbrzymy o okresach orbitalnych od 10 do 200 dni. Sprawia to, że są one trudnymi celami do wykrywania tranzytów i badań prędkości radialnych (RV) w porównaniu z ich odpowiednikami o krótszych orbitach, zwanymi gorącymi Jowiszami.

Astronomowie z Obserwatorium Uniwersyteckiego w Monachium w Niemczech, pod kierownictwem Luisa Thomasa, przeprowadzili obserwacje spektroskopowe 11 gwiazd w gromadzie Messier 67 (w skrócie M67, zwanej także King Cobra Cluster) – starej, gęsto wypełnionej gwiazdami, galaktycznej gromady otwartej (OC). Badanie zostało opisane w serwisie arXiv.

Jak zaznaczają badacze obserwacja, w której wykorzystano głównie spektrograf Habitable Planet Finder (HPF) zamontowany na 10-metrowym teleskopie Hobby-Eberle Telescope (HET) w Obserwatorium McDonalda w Teksasie, była częścią przeglądu RV „Search for Giant Planets in M67″.

Obserwacje przeprowadzone przez astronomów zaowocowały wykryciem nowej planety wokół gwiazdy typu widmowego F9.5V znanej jako S1429. Nowo odkryty obcy świat, który otrzymał oznaczenie S1429 b, jest szóstą planetą odkrytą w Messier 67.

Naukowcy twierdzą, że S1429 b ma minimalną masę 1,8 masy Jowisza i okrąża swoją gwiazdę macierzystą co 77,48 dni na najprawdopodobniej kołowej orbicie, w odległości około 0,384 AU (jednostki astronomicznej) od niej. Temperatura równowagi planety została oszacowana na około 400 stopni Celsjusza.

Gwiazda macierzysta S1429, znajdująca się około 2800 lat świetlnych od Ziemi, zdaniem badaczy jest około dwa razy większa od Słońca, podczas gdy jej masa wynosi zaledwie 1,26 masy naszej gwiazdy. Jej wiek astronomowie oszacowali na 4,3 miliarda lat, jej efektywna temperatura wynosi prawie ponad 5800 stopni Celsjusza.

Naukowcy podkreślili, że łącznie sześć znanych gwiazd-gospodarzy planet w Messier 67, w tym S1429, znajduje się na różnych etapach ewolucji. Badacze potwierdzili istnienie trzech egzoplanet typu gorący Jowisz krążących wokół gwiazd ciągu głównego. Astronomowie ustalili, że wszystkie trzy gorące Jowisze w tej gromadzie mają minimalne masy znacznie poniżej masy Jowisza.