SN 1987A

Supernowa SN 1987A zbadana przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba

Astronomowie wykorzystali Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) do przeprowadzenia obserwacji w średniej podczerwieni pobliskiej supernowej znanej jako SN 1987A. Badania pomogły lepiej zrozumieć naturę tej kosmicznej eksplozji.

Supernowe (SNe) to potężne i jasne eksplozje gwiazd, które mogą pomóc naukowcom lepiej zrozumieć ewolucję gwiazd i galaktyk. Astronomowie dzielą supernowe na dwie grupy na podstawie ich widm atomowych: typ I i typ II. SNe typu I nie zawierają wodoru w swoich widmach, podczas gdy te typu II wykazują linie tego pierwiastka.

SN 1987A, która jak twierdzą astronomowie, miała miejsce około 168 tysięcy lat świetlnych od nas, w Wielkim Obłoku Magellana (LMC), została po raz pierwszy zaobserwowana pod koniec lutego 1987 roku. Była to najbliższa widoczna supernowa od prawie 400 lat, od czasu supernowej Keplera zaobserwowanej w 1604 roku.

Poprzednie badania wykazały, że SN 1987A była SN typu II, która szybko pojaśniała i magnitudo (pozaukładowa jednostka miary stosowana do oznaczania blasku gwiazd i innych podobnych ciał niebieskich) około 3,0. Ze względu na swoją bliskość, supernowa była przedmiotem wielu obserwacji śledzących jej ewolucję, obrazujących jej proces przekształcania się w pozostałość po supernowej (SNR).

Ostatnie obserwacje SN 1987A zostały przeprowadzone w połowie 2022 roku przez grupę astronomów z Uniwersytetu Paris-Saclay we Francji pod kierownictwem Patrice’a Boucheta. Wykorzystali oni instrument Mid-InfraRed Instrument (MIRI) JWST do zbadania morfologii i składu supernowej. Była to, jak zaznaczają, jedna z niewielu dotychczas przeprowadzonych obserwacji SN w średniej podczerwieni. Badanie zostało opisane w serwisie arXiv.

Dane uzyskane za pomocą MIRI pozwoliły astronomom skonstruować przestrzenne mapy temperatury i masy pyłu dla regionu obejmującego pierścień równikowy (ER) supernowej. Zmierzono całkowitą masę pyłu na poziomie 0,000028 masy Słońca, czyli 10 razy większą niż masa podawana w poprzednich badaniach.

Zdaniem naukowców, temperatury w ER są dość nierównomierne. Stwierdzili, że emisja w podczerwieni ze wschodniej strony pierścienia jest znacznie słabsza w badanych długościach fal średniej podczerwieni niż w zachodniej części. Sugeruje to, że pył został rozbity we wschodnim regionie.

Obserwacje wykazały również, że emisja w podczerwieni rozciąga się poza obszar pierścienia równikowego SN 1987A. To odkrycie, jak twierdzą astronomowie, może wskazywać, że fala uderzeniowa przeszła przez ER, aby wpłynąć na ośrodek okołogwiazdowy na większą skalę.