CL J1001+0220

Teleskop Webba uchwycił gromadę galaktyk CL J1001+0220

Astronomowie przeprowadzili obserwacje gromady galaktyk znanej jako CL J1001+0220 za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST). Badanie pozwoliło naukowcom lepiej poznać właściwości kosmicznej struktury.

Jak tłumaczą naukowcy, gromady galaktyk składają się z tysięcy galaktyk powiązanych ze sobą grawitacyjnie. Są one największymi znanymi strukturami związanymi grawitacyjnie we Qszechświecie i mogą służyć jako laboratoria do badania ewolucji galaktyk i lepszego poznania kosmologii.

CL J1001+0220 (lub w skrócie CL J1001) to gromada galaktyk w gwiazdozbiorze Sextans, jak opisują astronomowie, składa się z 17 galaktyk i znajduje się w odległości około 11,1 miliarda lat świetlnych od Ziemi. Jak twierdzą naukowcy, charakteryzuje się ona podwyższonym współczynnikiem formowania się gwiazd (SFR) oraz krótkim czasem wyczerpywania się gazu.

Poprzednie badania wykazały, że CL J1001+0220, zdaniem badaczy wydaje się przechodzić transformację od protogromady do dojrzałej gromady. Ewolucja taka nie jest w pełni zrozumiała dla badaczy przez co astronomowie z Uniwersytetu Nanjing w Chinach pod kierownictwem Hanwen Sun z Uniwersytetu Nanjing postanowili przyjrzeć się bliżej temu procesowi za pomocą kamery bliskiej podczerwieni (NIRCam) JWST. Obserwacje zostały uzupełnione danymi z teleskopów naziemnych, takich jak Subaru Telescope i Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Badanie zostało opisane w serwisie arXiv.

Astronomowie stworzyli spis galaktyk należących do CL J1001+0220. Zidentyfikowali populację czerwonych i masywnych członków gromady, które zostały pominięte podczas wcześniejszego głębokiego obrazowania za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a (HST). Potwierdza to, że obserwacje JWST są niezbędne do uzyskania pełnego spisu struktur należących do gromad galaktyk.

Zdaniem naukowców, badanie wykazało, że rozkład przestrzenny galaktyk wchodzących w skład CL J1001 jest niezwykle skoncentrowany. Zauważyli, że centralna gęstość gwiazd w gromadzie jest porównywalna lub nawet wyższa niż w bardziej masywnych tego typu strukturach przesuniętych ku czerwieni, w przeciwieństwie do tego, co zaobserwowali na obrzeżach tej gromady. Odkrycie to zdaniem astronomów sugeruje, że formowane się najwcześniejszych znanych gromad następowało od wewnątrz do zewnątrz.

Astronomowie po analizie pozyskanych danych doszli do wniosku, że CL J1001+0220 znajduje się obecnie w fazie szybkiej transformacji, a wiele z jej masywnych galaktyk gwiazdotwórczych prawdopodobnie wkrótce przejdzie w stan spoczynku.