mini-Neptun

TOI-4438 b nowa egzoplaneta typu mini-Neptun

Astronomowie odkryli nową egzoplanetę typu mini-Neptun krążącą wokół pobliskiej gwiazdy. Obcy świat został oznaczony jako TOI-4438 b, jest ponad 2 razy większy od Ziemi.

Należący do NASA satelita Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) zidentyfikował ponad 7 tysięcy kandydatów na egzoplanety (TESS Objects of Interest lub TOI), z których 417 zostało potwierdzonych jako obce światy. Od momentu wystrzelenia w kwietniu 2018 r. satelita przeprowadziła badanie około 200 tysięcy najjaśniejszych gwiazd w pobliżu Słońca w celu poszukiwania tranzytujących egzoplanet – od małych, skalistych światów po gazowe olbrzymy.

Jak tłumaczą badacze, mini Neptuny to egzoplanety o promieniach pomiędzy 1,8 a 4 promieniami Ziemi. Są one powszechne wokół gwiazd karłowatych typu M i zakłada się, że posiadają atmosferę zdominowaną przez wodór.

Astronomowie z Uniwersytetu w Turynie we Włoszech pod kierownictwem Elisy Goffo wykryli nową planetę tego typu mini-Neptun. Sygnał tranzytowy został zidentyfikowany na krzywej blasku gwiazdy TOI-4438 (lub G 182-34) – karła typu widmowego M3.5 V, znajdującego się około 98 lat świetlnych od Ziemi. Planetarna natura tego sygnału została potwierdzona przez dalsze obserwacje spektroskopowe i fotometryczne. Odkrycie zostało opisane w serwisie arXiv.

„Sygnał tranzytu został wykryty przez misję kosmiczną NASA TESS w sektorach 40, 52 i 53. Aby zweryfikować istnienie planety TOI-4438 b i określić właściwości systemu, połączyliśmy dane TESS z wysoce precyzyjnymi pomiarami prędkości radialnych ze spektrografu CARMENES, obejmującymi prawie rok, oraz naziemną fotometrią tranzytową” – tłumaczą naukowcy.

TOI-4438 b egzoplaneta typu mini-Neptun ma, jak twierdzą badacze, promień 2,52 promienia Ziemi, jej masa wynosi około 5,4 masy naszej planety, co daje gęstość nasypową na poziomie 1,85 g/cm3. Glob okrąża swoją gwiazdę-gospodarza co 7,44 dnia, w odległości około 0,05 AU (jednostek astronomicznych) od niego. Temperatura równowagi TOI-4438 b szacowana jest na około 150 stopni Celsjusza.

Na podstawie zebranych danych astronomowie doszli do wniosku, że TOI-4438 b jest bogatym w substancje lotne planetą typu mini-Neptun o stosunkowo wysokiej minimalnej masie wody wynoszącej 46 proc. Naukowcy twierdzą, że planeta najprawdopodobniej posiada atmosferę wodorowo-helową, zmieszaną z cząsteczkami takimi jak woda, dwutlenek węgla i metan. Jak dodają, TOI-4438 b charakteryzuje się wysoką spektroskopią transmisyjną, jest to jeden z najbardziej odpowiednich celów do scharakteryzowania atmosfery za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST).

Gwiazdę macierzysta TOI-4438, jest około jednej trzeciej wielkości i masy Słońca. Wiek gwiazdy astronomowie szacują na 5,1 miliarda lat, jej efektywna temperatura wynosi około 3200 stopni Celsjusza, a metaliczność kształtuje się na poziomie około -0,19 dex.