200

W 200 gimnazjach we Francji wprowadzono zakaz wnoszenia telefonów do klas

Od początku nowego roku szkolnego gimnazjaliści z 200 francuskich szkół mają obowiązek pozostawiania telefonu w szafce przed wejściem do klasy. Od 2025 r. zakaz wnoszenia telefonów będzie mógł być wprowadzony w całej Francji.

Od początku nowego roku szkolnego w 200 gimnazjach we Francji ministerstwo edukacji narodowej testowo wprowadziło obowiązek pozostawiania telefonu przed wejściem do sali lekcyjnej.

Pomimo że używanie telefonów podczas lekcji jest we francuskich gimnazjach oficjalnie zabronione od 2018 r., w praktyce korzystanie z telefonów przez uczniów wciąż jest istotnym problemem.

Używanie telefonów podczas lekcji szkodzi koncentracji uczniów, a media społecznościowe sprzyjają cyberprzemocy. W maju 2024 r. opublikowany został raport komisji powołanej przez prezydenta Emmanuela Macrona, zajmującej się kwestią używania smartfonów przez dzieci i młodzież. Komisja zwróciła uwagę na „szkodliwy wpływ smartfonów na zdrowie somatyczne u dzieci i młodzieży” oraz na szczególną podatność osób w wieku od 11 do 18 lat na treści pornograficzne, przemoc i nienawiść w internecie i w mediach społecznościowych. Eksperci zalecili wówczas ustanowienie granicy wieku używania smartfonów na 11 lat, a mediów społecznościowych na 15 lat.

W rozwiązaniu problemu korzystania młodzieży ze smartfonów może pomóc wprowadzenie obowiązku zostawiania przez gimnazjalistów urządzeń w schowku przed wejściem do sali lekcyjnej. Od początku nowego roku szkolnego projekt został wprowadzony w 200 szkołach, a w przypadku sukcesu będzie mógł od 2025 r. objąć wszystkie gimnazja we Francji.

Pomimo że w niektórych szkołach w ostatnich latach dyrektorzy sami, na prośbę rodziców uczniów, wprowadzili obowiązek pozostawiania telefonu przed salą lekcyjną, w niektórych placówkach ewentualne wprowadzenie w 2025 r. zakazu wnoszenia telefonów może się spotkać ze sprzeciwem. Wątpliwości wzbudza fakt, że nie przewidziano dofinansowania na zakup przez szkoły szafek, w których będą przechowywane telefony. Nauczyciele i rodzice uczniów wskazują również na brak spójności polityki państwa w zakresie edukacji. Podczas gdy trwają testy nad odebraniem gimnazjalistom telefonów na czas trwania lekcji, uczniowie otrzymują od państwa tablety i podręczniki w wersji cyfrowej, a w klasach są tablice interaktywne. Nauczycielom zaleca się natomiast wprowadzanie narzędzi cyfrowych do ich metod nauczania i wysyłanie prac domowych przez platformę internetową.

W styczniu 2024 r. powstało stowarzyszenie nauczycieli sprzeciwiających się nadmiernej cyfryzacji szkoły. Stowarzyszenie Éducation numérique raisonnée wystosowało apel o to, aby uczniowie mogli „czytać książki w wersji papierowej, robić notatki ręcznie i odrabiać prace domowe, nie logując się na urządzeniach”. W ciągu sześciu miesięcy apel ten podpisało 5000 nauczycieli.

Oprac. Julia Mistewicz-Delanne

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się