Lenglet

Zanikanie Niemiec elementem zmian w gospodarce świata

Równowaga sił w Europie zmieniła się w 2023 r. na niekorzyść osłabionych Niemiec. To zanikanie roli Niemiec symbolizowane jest przez trudności kluczowego sektora przemysłu, przemysłu motoryzacyjnego – stwierdził François Lenglet w Le Figaro.

Chiny w strefie spadków

Autor książek, eseista i dziennikarz ekonomiczny François Lenglet analizuje w „Le Figaro” zmiany, jakie nastąpiły w gospodarce w 2023 r., i przedstawia wpływ, jaki będą one mieć na gospodarkę w 2024 roku.

„Wielkim wydarzeniem 2023 r. był fakt, że Chiny przeszły na drugą stronę szczytu, na stronę spadku. Okres hiperwzrostu gospodarczego Chin się skończył – na jesieni 2023 r. wzrost gospodarczy Stanów Zjednoczonych był wyższy niż Chin. Dziś prawdopodobne jest, że PKB Państwa Środka nigdy nie przewyższy PKB Stanów Zjednoczonych” – ocenia François Lenglet. Zdaniem publicysty spadek dynamiki chińskiej gospodarki spowodowany jest m.in. wycofaniem zachodnich przedsiębiorców i inwestorów, którzy z powodów geopolitycznych inwestują w pewniejszych krajach, jak Wietnam, Indie czy Stany Zjednoczone. „Ten relatywny spadek będzie trwał, pogłębiając się przez demografię, która jednocześnie zredukuje populację aktywną zawodowo (7 milionów osób aktywnych zawodowo mniej w skali roku), a wraz z tym ilość wykonanej pracy, ponadto będą rosły koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa” – dodaje.

Odrodzenie Ameryki

„Innym wielkim wydarzeniem ekonomicznym 2023 r. jest niezwykłe odrodzenie przemysłowe i energetyczne Ameryki.  Decydujące były dwa elementy – przede wszystkim polityka Bidena, z ustawą Inflation Reduction Act, która przyznaje znaczące ulgi fiskalne przedsiębiorstwom w Stanach Zjednoczonych. Drugim ważnym elementem była ustawa Chips and Science Act, która w sektorze półprzewodników ułatwiła restart, napływ azjatyckich partnerów handlowych i rozwój najbardziej zaawansowanego przemysłu. Innym atutem USA jest oczywiście cena energii, trzykrotnie niższa niż w Europie, co pozwoli Ameryce na przyciągnięcie przemysłu z całego świata. (…) Jeśli amerykańska sytuacja polityczna nie pogorszy się w związku z listopadowymi wyborami, wszystko to może się wyrazić silną falą delokalizacji firm do Ameryki w 2024 r.” – twierdzi François Lenglet.

Europa opodatkowana i regulowana

W europejskiej gospodarce w 2023 r. publicysta wskazuje na wprowadzenie podatku węglowego na produkty spoza Europy oraz otwarcie przez Komisję Europejską dochodzenia w sprawie zweryfikowania, czy eksport chińskiego sektora motoryzacyjnego do Europy nie otrzymuje nieuzasadnionych subwencji.

„Chodzi o rewolucję ideologiczną, mile widzianą w Europie, która od dziesięcioleci stara się eliminować granice państwowe w imię tworzenia jednolitego rynku, a nawet granice zewnętrzne Unii w imię wolnej konkurencji. To napięcia geopolityczne sprowokowały ten zwrot, ale również agresywna polityka industrialna Stanów Zjednoczonych, wobec której konieczna była odpowiedź europejska. Zauważamy taki sam zwrot w polityce imigracyjnej, w dwóch głównych krajach kontynentu, Francji i Niemczech, które właśnie zaostrzają swoją legislację w tej dziedzinie i, w przypadku Berlina, przywracają kontrole na granicach państwowych” – ocenia François Lenglet.

Niemcy z „katastrofalnym dziedzictwem” Angeli Merkel

„Równowaga sił w Europie zmieniła się w 2023 r. na niekorzyść osłabionych Niemiec. Ponieważ aktualna koalicja jest słaba i ponieważ trudno jej wyjść z katastrofalnego dziedzictwa Angeli Merkel – np. w postaci porzucenia energii nuklearnej, polaryzacji stosunków z Chinami, konstytucyjnego hamulca zadłużenia i oczywiście kwestii imigracji.

To zanikanie roli Niemiec symbolizowane jest przez trudności kluczowego sektora przemysłu, przemysłu motoryzacyjnego. Po wspaniałym 2022 r. Volkswagen ma powody do niepokoju. Jego samochody elektryczne sprzedają się źle, udziały w rynku i korzyści w Chinach maleją, grupa jest ograniczona administracją, która nadaje dwóm ważnym akcjonariuszom, rodzinie założycieli i landowi Dolnej Saksonii, zbyt duże znaczenie. W tym istotnym sektorze, jakim jest motoryzacja, Ameryka znowu zdobyła punkty, wraz z rozwojem Tesli, najważniejszego światowego sprzedawcy pojazdów elektrycznych (chińskie BYD jest prawie na równym poziomie), daleko przed gigantami przemysłu ubiegłego wieku, skoncentrowanymi na silnikach spalinowych. W 2023 r. Tesla, po otarciu się o upadłość, stała się dla świata wzorem w kwestii jakości” – podsumowuje François Lenglet.

Oprac. Julia Mistewicz

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.03.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się