NASA

Autonomiczne drony NASA

NASA, będąca pionierem w dziedzinie przemysłu lotniczego i kosmicznego, otwiera nowy rozdział w urbanistycznej mobilności powietrznej poprzez testowanie autonomicznych dronów, które mają zrewolucjonizować koncept miejskich taksówek powietrznych. Przeprowadzone w Centrum Badawczym Langley eksperymenty stanowią przełom w technologii samolotów bezzałogowych.

Kilka dronów zostało pomyślnie przetestowanych w warunkach lotu poza zasięgiem wzroku, co oznacza, że nie były one monitorowane bezpośrednio przez ludzkie obserwacje. Te drony, wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa i automatyki, wykonywały loty wokół przeszkód i innych dronów podczas startu, wzdłuż zaplanowanej trasy i podczas lądowania, wszystko to bez kontroli pilota. Testy te wymagały specjalnego zezwolenia od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) oraz NASA.

Przeprowadzenie testów technologii samolotów bezzałogowych na mniejszych dronach jest bezpieczniejsze i bardziej opłacalne. Pozwala to na obserwację, jak drony unikają siebie nawzajem oraz innych przeszkód, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów w przyszłych taksówkach powietrznych.

NASA bada również elementy technologii automatyzacji przy użyciu helikopterów. Te zastępcze statki powietrzne pomagają agencji udoskonalać autonomię na długo przed integracją samolotów bezzałogowych z przestrzenią powietrzną.

Lou Glaab, kierownik działu inżynierii systemów lotniczych w NASA Langley, podkreśla, że gdy wiele pojazdów będzie startować i lądować z vertiportu, położonego obok lotniska lub w gęsto zaludnionym obszarze, konieczne jest zapewnienie, że technologie automatyzacji tych pojazdów są w stanie bezpiecznie obsłużyć duży ruch powietrzny w zatłoczonym obszarze.

W ramach badań zespół przeprowadził wiele lotów przy użyciu zakupionych systemów bezzałogowych ALTA 8, znanych również jako drony, bez obserwatora wizualnego. Drony te wykonywały loty poza zasięgiem wzroku, co określa się jako loty „NOVO-BVLOS”.

Loty były obserwowane z centrum kontroli operacji zdalnych NASA Langley, podczas gdy drony startowały i lądowały na terenie testowym City Environment for Testing Autonomous Integrated Navigation.

NASA planuje przekazać nowo opracowaną technologię do otwartych źródeł, aby zapewnić, że producenci przemysłowi będą mogli uzyskać dostęp do oprogramowania podczas projektowania swoich pojazdów.

Wśród technologii wykorzystanych w teście wykorzystano programy ICAROURS, zapewniający autonomiczną funkcję wykrywania i unikania oraz system Safe2Ditch, który pozwala pojazdom obserwować teren poniżej i autonomicznie decydować o najbezpieczniejszym miejscu lądowania w przypadku awarii w locie.

Misja AAM NASA obejmuje wiele projektów przyczyniających się do różnych obszarów badań. Projekt High Density Vertiplex skupiał się na testowaniu i ocenie miejsc, w których te przyszłe pojazdy będą często startować i lądować, zwanych vertiportami lub vertiplexami, oraz na potrzebnych postępach technologicznych, aby to osiągnąć.

Testy autonomicznych dronów przeprowadzone przez NASA stanowią ważny krok w kierunku rozwoju taksówek powietrznych i zaawansowanej mobilności powietrznej. Dzięki tym badaniom, NASA przyczynia się do rozwoju technologii, która może zrewolucjonizować transport miejski i poprawić bezpieczeństwo lotów.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się