Bezpieczeństwo pojazdów autonomicznych pod coraz większym znakiem zapytania
W krajobrazie technologicznym bezpieczeństwo pojazdów autonomicznych związane z zaawansowanymi systemami staje się kluczowym zagadnieniem.
Ostatnie badania przeprowadzone przez zespół z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine (UCI) wskazują na potencjalne luki w technologii LiDAR (Light Detection and Ranging), które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników dróg.
LiDAR, kluczowa technologia wykorzystywana przez wiele pojazdów autonomicznych do nawigacji i wykrywania obiektów, została poddana szczegółowym testom przez zespół badawczy z UCI oraz Uniwersytetu Keio w Japonii. Ich prace ujawniły, że zarówno pierwsza generacja systemów LiDAR, jak i te nowsze, są podatne na ataki polegające na fałszowaniu i ukrywaniu obiektów drogowych. Manipulacja obiektami wykrywanymi w kamerach pojazdów od zawsze budziła wątpliwości podczas rozmów o samochodach autonomicznych, co pokazało, że te obiekcje mogą być uzasadnione
Naukowcy zademonstrowali dwa główne typy ataków. Pierwszy, „wstrzyknięcie fałszywego obiektu”, polega na oszukiwaniu czujników, aby dostrzegały obiekty, takie jak piesi lub inne pojazdy, które w rzeczywistości nie istnieją. Takie działanie może prowadzić do nieuzasadnionego hamowania awaryjnego, co zagraża bezpieczeństwu na drodze. Drugi typ ataku umożliwia „znikanie” istniejących pojazdów z pola widzenia czujników LiDAR, co może prowadzić do kolizji czołowych.
Wyniki badań mają znaczące wnioski dla producentów pojazdów autonomicznych, w tym takich gigantów jak Google Waymo, Cruise firmy General Motors, oraz innych dużych graczy w branży, takich jak Volvo, Mercedes-Benz i Huawei. Ujawnione luki wskazują na potrzebę dalszego rozwoju i zabezpieczenia technologii LiDAR przed potencjalnymi atakami.
Główny autor badań, Takami Sato, podkreślił, że jest to najszersze badanie luk w zabezpieczeniach LiDAR przeprowadzone do tej pory. Zespół z UCI i Uniwersytetu Keio przedstawił nowe wnioski, które mogą pomóc w projektowaniu bezpieczniejszych systemów dla przyszłych pojazdów autonomicznych. Poprzez połączenie testów w warunkach rzeczywistych i modelowania komputerowego, badacze zaproponowali metody na przeciwdziałanie wykrytym lukom w zabezpieczeniach.
Odkrycia te rzucają światło na istotne wyzwania związane z bezpieczeństwem technologii LiDAR, podkreślając konieczność ciągłego rozwoju i testowania systemów autonomicznych. W miarę jak pojazdy autonomiczne staną się powszechniejsze, zapewnienie ich bezpieczeństwa stanie się nie tylko priorytetem dla producentów, ale również kluczowym elementem zaufania społecznego do tej rewolucyjnej technologii. Badania przeprowadzone przez UCI i Uniwersytet Keio stanowią ważny krok w kierunku zrozumienia i rozwiązywania tych problemów, dążąc do bezpiecznej przyszłości autonomicznej mobilności.
Szymon Ślubowski