Ciężarówki elektryczne

Ciężarówki elektryczne przyszłością ekologicznej branży transportowej

W norweskim Trondheim odbywa się eksperyment, który może mieć wpływ na przyszłość ekologicznego transportu drogowego. Ciężarówki elektryczne mogą wygrać wyścig z tymi zasilanymi wodorem.

W okolicy Trondheim w Norwegii odbywa się eksperyment, który może zdefiniować przyszłość transportu drogowego. Firma Asko testuje cztery ciężarówki Scania z wodorowymi ogniwami paliwowymi od 2020 roku, aby zapoczątkować przejście do ery transportu o zerowej emisji.

Eksperyment nie obył się bez problemów z integracją, wadliwymi podzespołami czy eksplozją na stacji ładowania. Wydarzenia te znacząco skróciły czas eksploatacji tych pojazdów. Pomimo niepowodzeń, kontynuowana jest praca nad wprowadzeniem przyszłych zeroemisyjnych ciężarówek na wodór w Europie jako środka do dostarczania towarów.

Będąc w ruchu, giganty zasilane wodorem pokonują duże odległości i sprawnie zaopatrują supermarkety. Jednak w przypadku dostaw na krótszych dystansach firma Asko wykorzystuje mniejsze pojazdy elektryczne, co odzwierciedla strategiczny podział ról.

Scenariusz ten, niegdyś powszechnie akceptowana norma, jest obecnie poddawany ponownej ocenie w kontekście szybkiego postępu w technologii pojazdów elektrycznych. Elektryczne ciężarówki coraz częściej przejmują role, które kiedyś wydawały się zarezerwowane dla tych napędzanych wodorem.

Postęp w dziedzinie samochodów elektrycznych może wpłynąć na to, że wodór nie będzie już paliwem przyszłości. Wcześniejsze obawy dotyczące zasięgu i czasu ładowania samochodów elektrycznych są rozwiązywane poprzez udoskonalenia technologiczne takie jak bardziej wydajne akumulatorów i rozwój infrastruktury, np. megawatowe stacje ładowania.

Większość pojazdów ciężarowych w Europie pokonuje dziennie około 800 km, jest to dystans mieszczący się w zasięgu nowoczesnych akumulatorów elektrycznych. Kluczową rolę w tej zmianie odgrywa także gospodarka. Coraz bardziej opłacalne są ciężarówki elektryczne, korzystające z rozwoju akumulatorów.

Niższe koszty operacyjne i ceny energii elektrycznej w porównaniu z ekologicznym wodorem przemawiają na korzyść samochodów zasilanych prądem. Jednak ciężarówki na wodór nadal mają przewagę w określonych sytuacjach, takich jak długie podróże w odległych obszarach lub ciągłe operacje, takie jak transport dużych turbin wiatrowych.

Scania, chociaż dostarcza Asko ciężarówki na wodór, coraz bardziej koncentruje się na ciężkich pojazdach elektrycznych, powołując się na korzyści związane z oszczędnością kosztów i paliwa. Nie wyklucza jednak całkowicie wodoru, uznając jego potencjalną użyteczność w określonych obszarach geograficznych i obszarach działalności.

Ten okres przejściowy w europejskim transporcie drogowym to złożona interakcja pomiędzy technologią, ekonomią i praktyką. Z powodu tego, że Europa realizuje ambitne cele w zakresie redukcji emisji, podjęte dziś decyzje dotyczące wyboru między energią elektryczną a wodorem będą miały trwałe skutki na przyszłość tej branży. To podróż w kierunku zrównoważonego rozwoju, w której obie technologie odgrywają ważną rolę nie w konkurencji, ale jako uzupełniające się siły.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się