kradzieże bezkluczykowe

Kradzieże bezkluczykowe. Jak technologia napędza kradzieże samochodów?

Kradzieże bezkluczykowe są coraz częstsze, napędzane przez postępy w technologii, które sprawiły, że coraz więcej pojazdów jest podatnych na ataki.

Trend jest niepokojący zarówno dla właścicieli samochodów, jak i przemysłu motoryzacyjnego, który z trudem nadąża za pomysłowością współczesnych złodziei. Musimy być świadomi w jaki sposób dochodzi do takich kradzieży, jakie pojazdy są najbardziej zagrożone i co można zrobić, aby im zapobiec.

Jak dochodzi do kradzieży bezkluczykowych?

Kradzieże bezkluczykowe często obejmują urządzenia, które przechwytują i powielają sygnały z pilota samochodowego. Jedną z głównych metod jest atak sztafetowy, potocznie nazywanym „na walizkę” w którym złodzieje używają pary urządzeń do przechwytywania sygnału z pilota wewnątrz domu i przesyłania go do samochodu, oszukując pojazd, że autentyczny kluczyk jest obecny w pobliżu. Złodziej musi być w odległości około 400 metrów, aż do takiej odległości urządzenia przechwytują fale. Pozwala to na odblokowanie samochodu i odjechanie nim bez fizycznego dostępu do pilota.

Inną metodą zyskującą na popularności jest „atak na magistralę CAN”, który polega na uzyskaniu dostępu do sieci kontrolera pojazdu (CAN) w celu manipulowania jego systemami elektronicznymi. Polega to na fizycznym wycięciu kawałka karoserii, po czym złodziej podpina się do magistrali, za pomocą której może otworzyć drzwi, wyłączyć alarm, a nawet odpalić silnik. Sposób ten jest bardziej inwazyjny, ale pomimo tego zyskał on niestety popularność na przykład w Wielkiej Brytanii.

Pojazdy wysokiego ryzyka

Niektóre pojazdy są szczególnie narażone na ataki złodziei. Na przykład Dodge Charger SRT Hellcat został zidentyfikowany jako najczęściej kradziony samochód w latach 2020-2022, głównie ze względu na jego wysoką wartość na czarnym rynku oraz atrakcyjność jego części takich jak skrzynia biegów oraz oczywiście silnik.  Podobnie modele Hyundaia, takie jak Ioniq 5, również były często kradzione drogą bezkluczykową. Dane te dotyczą samochodów z rynku Stanów Zjednoczonych, na którym to podane samochody są zdecydowanie bardzie popularne niż w Europie.

Statystyki pokazują dramatyczny wzrost ogólnej liczby kradzieży pojazdów. W Anglii i Walii liczba kradzieży prawie się podwoiła z 70 000 w 2014 r. do 130 000 w 2023 r. W Stanach Zjednoczonych w 2022 r. skradziono ponad milion samochodów, co oznacza najwyższą liczbę od 2008 r. Przekładając te dane również na rynek polski najwięcej skradzionych samochodów w 2023r. pod względem marki była Toyota z ilością prawie 869 sztuk, ponad 2 razy więcej niż Audi znajdujące się na drugim miejscu z ilością 427 sztuk.

Dlaczego systemy bezkluczykowe są podatne na ataki?

Systemy bezkluczykowe zostały początkowo wprowadzone jako funkcja zapewniająca wygodę i bezpieczeństwo. Jednak ta sama technologia, która umożliwia odblokowanie i uruchomienie samochodu bez wkładania kluczyka, wprowadziła nowe luki w zabezpieczeniach. Branża motoryzacyjna jest świadoma tych luk od ponad dekady, ale nie zawsze traktowała je priorytetowo.

Jednym z powodów, dla których systemy te są tak podatne na ataki, jest względna łatwość, z jaką można kupić i wykorzystać urządzenia hakerskie. Narzędzia, często dostępne online za kilka tysięcy złotych, mogą być używane przez osoby z minimalną wiedzą techniczną.

Kradzieże bezkluczykowe – co możemy zrobić?

Aby zwalczyć wzrost liczby kradzieży bezkluczykowych, zarówno właściciele samochodów, jak i producenci muszą podjąć działania. Oto kilka zalecanych kroków:

1.Urządzenia takie jak blokady kierownicy lub zaciski kół mogą zapewnić dodatkową warstwę bezpieczeństwa. Te fizyczne bariery nie są podatne na hakowanie elektroniczne i mogą odstraszyć złodziei.

2.Przechowuj breloki do kluczy w etui Faradaya lub metalowym pudełku, aby zablokować ich sygnał, gdy nie są używane. Może to zapobiec atakom przekaźnikowym, zapewniając, że sygnał pilota nie może zostać przechwycony.

3. Regularne aktualizowanie oprogramowania pojazdu może pomóc załatać znane luki w zabezpieczeniach. Producenci samochodów często wydają aktualizacje w celu poprawy funkcji bezpieczeństwa.

4. Zainwestuj w system bezpieczeństwa z rynku wtórnego, który obejmuje śledzenie GPS, czujniki ruchu i systemy alarmowe. Systemy te mogą ostrzegać o podejrzanej aktywności i pomóc odzyskać skradziony pojazd.

Reakcja branży

Producenci samochodów są pod presją, aby poprawić bezpieczeństwo systemów bezkluczykowych i dokładniej śledzić dane dotyczące kradzieży, aby zidentyfikować i wyeliminować luki w zabezpieczeniach.

Podczas gdy kradzieże samochodów nie potrzebujących kluczyka stanowią znaczące i rosnące zagrożenie, świadomość oraz proaktywne środki mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka. Łącząc zabezpieczenia fizyczne, techniki blokowania sygnału i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, właściciele samochodów mogą lepiej chronić swoje pojazdy przed zaawansowanymi technologicznie złodziejami. Nie da się podanego zjawiska wyeliminować w 100%, jednak przy niewielkim nakładzie finansowym i czasowym, można wielu takich zdarzeń uniknąć, szerząc ogólną wiedzę na ten temat podczas rozmów z posiadaczami takowych samochodów.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.10.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się