druk 3D

Druk 3D wykorzystywany do przemysłu metalowego

Druk 3D stosowany w metalach kształtu przyszłość produkcji w wielu sektorach przemysłu ukazując jego powszechne możliwości zastosowania.

Od lotnictwa po medycynę, wymagania dotyczące precyzyjnie wykonanych komponentów są surowe, a marginesy błędu znikome. Tutaj właśnie wkracza na scenę sztuczna inteligencja (AI), przyspieszając i optymalizując projektowanie procesów druku 3D stopów metali z niespotykaną dotąd precyzją.

Tradycyjnie, rozwój map procesów wytwarzania przyrostowego, gwarantujących optymalne wyniki, był zadaniem wymagającym czasu i zasobów. Naukowcy polegali na metodach eksperymentalnych, przeprowadzając laboratorium po laboratorium, testując różne parametry – od prędkości drukowania, przez moc lasera, po grubość warstw materiału. Jednakże, zmagając się z szerokim wachlarzem metali i stopów, te metody były zarówno kosztowne, jak i czasochłonne. To właśnie w tym momencie na scenę wkracza drużyna z Carnegie Mellon University, składająca się z Davida Guirguisa, Jacka Beutha i Conrada Tuckera, prezentując rozwiązanie, które ma potencjał zrewolucjonizować branżę.

Publikacja ich badań w prestiżowym czasopiśmie Nature Communications otwiera nowy rozdział w projektowaniu procesów druku 3D. Za pomocą ultraszybkiego obrazowania in-situ i transformatów wizyjnych, zespół stworzył system, który nie tylko zoptymalizował kluczowe parametry procesu, ale okazał się również skalowalny i dostosowywany na różnorodne stopy metali.

Transformatory wizyjne, adaptacja technologii uczenia maszynowego, pierwotnie opracowanej dla przetwarzania języka naturalnego, teraz znajdują zastosowanie w wizji komputerowej, oferując nowe perspektywy w klasyfikacji obrazów. Ich zdolność do analizowania sekwencji wideo, uchwycenia relacji przestrzennych i czasowych, otwiera drzwi do rozpoznawania skomplikowanych wzorców i zależności. Dzięki mechanizmowi „samoświadomości”, modele te potrafią ocenić znaczenie różnych fragmentów sekwencji, przewidując potencjalne defekty z niebywałą dokładnością.

Jednak to nie tylko technologia stoi za tym przełomem. Jak zauważa Guirguis, kluczem do sukcesu jest połączenie wiedzy z dziedziny uczenia maszynowego z doświadczeniem inżynierskim. Ta symbioza umożliwia nie tylko automatyzację procesu, ale i głębsze zrozumienie wzorców, które są kluczowe dla wykrywania i zapobiegania wadom.

Badacze z CMU stawiają czoła wyzwaniom, jakie niesie druk 3D, zwłaszcza ograniczeniom obrazowania in-situ w procesie laserowej syntezy proszków (LPBF). Zastosowanie zaawansowanej techniki obrazowania i uczenia maszynowego pozwala na dokładne monitorowanie i analizę procesu topienia metali, otwierając nowe możliwości dla precyzyjnej kontroli jakości.

Wizja ta jest nie tylko teoretyczna. Praktyczne zastosowanie tych odkryć może przyczynić się do znaczącej poprawy jakości i niezawodności komponentów drukowanych w 3D, od implantów medycznych po kluczowe części silników lotniczych. To, co kiedyś było ograniczone przez wolne tempo eksperymentalnych iteracji i wysokie koszty, teraz zyskuje na szybkości, efektywności i uniwersalności.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do druku 3D w metalach nie tylko przyspiesza procesy projektowania i produkcji, ale także otwiera drzwi do nowych, innowacyjnych zastosowań. Zdolność do szybkiego prototypowania, personalizacji produktów na masową skalę oraz optymalizacji materiałów i procesów to tylko niektóre z obiecujących perspektyw tej synergii.

Praca zespołu z Carnegie Mellon University nie tylko sygnalizuje nową erę w druku 3D, ale także stanowi dowód na to, jak połączenie sztucznej inteligencji z inżynierią materiałową może prowadzić do przemian, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe. W miarę jak będziemy świadkami dalszych postępów w tej dziedzinie, możemy oczekiwać, że granice możliwości będą nadal przesuwane, otwierając nowe horyzonty dla przemysłu, nauki i codziennego życia.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się