Hyperloop

Hyperloop przyszłością transportu – powstał ośrodek testowy w Europie

W sercu Holandii powstał ważny obiekt inżynierii transportowej, najdłuższy ośrodek testowy Hyperloop w Europie.

Projekt został zaprezentowany w spokojnej okolicy w pobliżu Veendam, pokazują możliwości nowej ery  szybkiego transportu, obiecując zrewolucjonizować sposób, w jaki wyobrażamy sobie podróżowanie z miasta do miasta.

Rozciągający się na długości 420 metrów, elegancki tunel w kształcie litery Y składa się z 34 połączonych ze sobą rur, z których każda ma około 2,5 metra szerokości. Futurystyczna konstrukcja działa w warunkach zbliżonych do próżni, aby zminimalizować opór powietrza, napędzając pojazdy poprzez przyspieszenie magnetyczne z prędkością, która może przekroczyć imponującą wartość 1000 kilometrów na godzinę.

Europejskie Centrum Hyperloop wyróżnia się wyjątkową na skalę światową funkcją „przełączania pasów ruchu” – tunelem odchodzącym od głównego toru, który umożliwia testowanie szybkich zmian trasy. „Funkcjonalność ta ma kluczowe znaczenie dla stworzenia sieci, w której trasy mogłyby płynnie rozchodzić się w kierunku różnych miejsc docelowych, takich jak Paryż czy Berlin” – wyjaśnia Sascha Lamme, dyrektor centrum.

Lamme wyobraża sobie przyszłość w 2050 roku, w której rozległa sieć 10 000 kilometrów tuneli Hyperloop przecina Europę. Wizja ta sugeruje zmianę paradygmatu w transporcie, podobną do wykładniczego wzrostu obserwowanego w rozwoju autostrad, gdy technologia osiągnie dojrzałość. „Wyobraź sobie, że wsiadasz na stacji w Amsterdamie i docierasz do miasta takiego jak Barcelona w ciągu zaledwie dwóch godzin” – zastanawia się Lamme, porównując to doświadczenie do podróży samolotem, ale bez zwyczajowych kłopotów.

Holenderska firma Hardt Hyperloop przygotowuje się do wstępnych testów pojazdów, a drzwi centrum są otwarte dla firm udoskonalających każdy aspekt technologii Hyperloop. Naukowcy przyznają jednak, że przed rozpoczęciem testów pasażerskich czeka nas „długa droga”, z aspiracjami do pełnoprawnych operacji pasażerskich do 2030 roku, prawdopodobnie zaczynając od krótkich, pięciokilometrowych tras.

Elon Musk wprowadził koncepcję Hyperloop do głównego nurtu w 2013 roku, proponując ją jako „piąty środek transportu”, który połączyłby San Francisco i Los Angeles w około 30 minut – co znacznie różni się od obecnych czasów podróży. Od tego czasu miasta na całym świecie flirtowały z tym pomysłem, a projekty badawcze przeznaczyły miliony na jego rozwój, jednak Hyperloop pozostaje w dużej mierze w fazie eksperymentalnej.

Pomimo niepowodzeń, w tym rozwiązania Virgin Hyperloop Richarda Bransona, badania i testy posuwają się naprzód. Ponieważ Chiny mogą pochwalić się dłuższym obiektem umożliwiającym osiągnięcie prędkości prawie 700 kilometrów na godzinę, wyścig o wykorzystanie potencjału Hyperloop trwa.

Zwolennicy twierdzą, że Hyperloop oferuje wolne od zanieczyszczeń, bezgłośne rozwiązanie, które wtapia się zarówno w miejskie, jak i wiejskie krajobrazy. „Transport Hyperloop zużywa znacznie mniej energii niż istniejące rozwiązania” – zauważa Marinus Van der Meijs, dyrektor ds. technologii i inżynierii w Hardt Hyperloop, podkreślając jego minimalny ślad infrastrukturalny.

Krytycy podchodzą jednak do tej technologii sceptycznie, kwestionując wrażenia pasażerów w wąskich tunelach poruszających się z prędkością bliską prędkości dźwięku. Van der Meijs zapewnia jednak: „Siły przyspieszenia będą odzwierciedlać te z szybkiego pociągu, zapewniając komfortową podróż, potencjalnie pod rozgwieżdżonym niebem lub słonecznym sufitem, docierając do miejsc docelowych w rekordowym czasie”.

Podczas gdy centrum testowe Hyperloop rozpoczyna nowy rozdział w zrównoważonym transporcie, podróż od koncepcji do rzeczywistości jest pełna wyzwań, ale ma ogromny potencjał. Technologia ta nie tylko obiecuje drastycznie skrócić czas podróży, ale także służyć jako świadectwo ludzkiej pomysłowości w poszukiwaniu przyjaznych dla środowiska, wydajnych rozwiązań transportowych. Z planowaną siecią obejmującą kontynenty i zmniejszającą ślad węglowy, Hyperloop stoi na czele futurystycznych podróży – pchając w erę, w której odległość nie jest już barierą dla łączności i ochrony środowiska.

W pokonywaniu złożoności innowacji, bezpieczeństwa i akceptacji społecznej, droga do komercyjnej rentowności Hyperloop jest tak samo związana z inżynierią, jak i z wizją świata, w którym prędkość i zrównoważony rozwój łączą się, zmieniając nasze wspólne podejście do odległości, czasu i planety.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się