marokański przemysł motoryzacyjny

Marokański przemysł motoryzacyjny przechodzi na „elektryki”

Marokański przemysł motoryzacyjny stał szybko stał się największym w Afryce obecnie przygotowuje się do ery pojazdów elektrycznych (EV).

W ciągu ostatnich dwóch dekad strategiczne inwestycje i zachęty przekształciły kraj w główne centrum produkcji samochodów. Z ponad 250 firmami i znaczącym eksportem do Europy, Maroko koncentruje się na utrzymaniu przewagi konkurencyjnej na rynku pojazdów elektrycznych.

Dekada wzrostu

Piętnaście lat temu przemysł motoryzacyjny w Maroku praktycznie nie istniał. Obecnie kraj ten produkuje 700 000 pojazdów rocznie i dostarcza do Europy więcej samochodów niż Chiny, Indie czy Japonia. Ten szybki wzrost przypisuje się polityce rządu, która zachęcała do inwestycji zagranicznych poprzez zachęty biznesowe i rozwój infrastruktury. Na przykład budowa towarowej linii kolejowej łączącej wiejskie fabryki z portami śródziemnomorskimi oraz ułatwiła efektywny transport i eksport pojazdów.

Renault głównym producentem

Renault odegrało ważną rolę w marokańskim sektorze motoryzacyjnym. Francuski producent samochodów, największy prywatny pracodawca w kraju, produkuje prawie wszystkie swoje Dacia Sandero w fabryce w Tangerze. Fabryka ta, wraz z innymi produkującymi Clio i hybrydowe Dacia Joggers, znacznie zwiększyła lokalne zatrudnienie. Oferując dotacje do 35% dla producentów z obszarów wiejskich, marokański rząd przyciągnął wiele firm motoryzacyjnych, przyczyniając się do imponującego wzrostu sektora.

Przygotowanie do transformacji

W miarę jak światowy przemysł motoryzacyjny przechodzi na pojazdy elektryczne, Maroko pozycjonuje się tak, aby pozostać konkurencyjnym. Kraj ten koncentruje się na zwiększeniu „wskaźnika integracji”, czyli odsetka części pochodzących z kraju, który wzrósł do ponad 65%. Strategia zapewnia, że marokańskie fabryki są dobrze wyposażone, aby sprostać wymaganiom produkcji pojazdów elektrycznych. Ponadto wykwalifikowana siła robocza i strategiczna lokalizacja Maroka sprawiają, że jest to atrakcyjne miejsce dla międzynarodowych producentów samochodów, którzy chcą rozszerzyć swoje możliwości produkcji pojazdów elektrycznych.

Inwestycje w infrastrukturę i szkolenia

Rząd Maroka poczynił znaczne inwestycje w infrastrukturę i szkolenia w celu wsparcia przemysłu motoryzacyjnego. Partnerstwa publiczno-prywatne, takie jak zarządzana przez Renault akademia szkoląca techników i menedżerów, zapewniają, że siła robocza jest przygotowana na zmieniające się potrzeby branży. Nacisk na edukację i rozwój umiejętności ma kluczowe znaczenie, ponieważ kraj stara się przyciągnąć więcej projektów EV i utrzymać swój status potęgi produkcyjnej.

Wyzwania i możliwości

Chociaż Maroko poczyniło znaczące postępy, przejście na pojazdy elektryczne wiąże się z wyzwaniami. Globalny rynek motoryzacyjny szybko się zmienia, a kraje takie jak Stany Zjednoczone i kraje europejskie wprowadzają politykę mającą na celu zwiększenie krajowej produkcji pojazdów elektrycznych. Ta nowa era protekcjonizmu może mieć wpływ na otwartą strategię rynkową Maroka. Marokańscy urzędnicy pozostają jednak optymistami, wykorzystując umowy o wolnym handlu i strategiczną lokalizację kraju w celu przyciągnięcia inwestycji zarówno od wschodnich, jak i zachodnich producentów samochodów.

Przemysł motoryzacyjny w Maroku to nie tylko produkcja samochodów, ale także tworzenie miejsc pracy i wspieranie wzrostu gospodarczego. Dzięki młodej i rosnącej sile roboczej przemysł ten zapewnia bardzo potrzebne możliwości zatrudnienia, zwłaszcza w obliczu utraty miejsc pracy w rolnictwie z powodu przedłużających się susz. Poprzez dalsze inwestowanie w infrastrukturę, szkolenia i technologię, Maroko zamierza zabezpieczyć swoje miejsce w przyszłości produkcji motoryzacyjnej, szczególnie w sektorze pojazdów elektrycznych.

Podróż Maroka od rodzącego się przemysłu motoryzacyjnego do największego producenta samochodów w Afryce jest świadectwem strategicznego planowania i inwestycji.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się