AirScooter

Niebo dla wszystkich – AirScooter – rewolucja w podróżach powietrznych

Franky Zapata, wynalazca, który zwrócił na siebie uwagę w czasie pokazów na Polach Elizejskich lecąc na swoim Flyboard Air, może być prekursorem w transporcie powietrznym przyszłości. Jego najnowszy projekt, AirScooter, ma na celu „demokratyzację nieba”. Ten innowacyjny pojazd został zaprezentowany w Châteauneuf-les-Martigues i ma potencjał by zmienić to, jak postrzegamy podróże lotnicze.

Na targach VivaTech w czerwcu 2023 roku, AirScooter wywołał ogromne zainteresowanie. Ten jednoosobowy pojazd, przypominający wielkiego drona z ośmioma śmigłami, zawiera w sobie szereg zaawansowanych technologii. W kokpicie, który przypomina bańkę, umieszczono dwa joysticki – jeden odpowiada za zmianę kierunku, drugi za regulację wysokości. Zastosowano tutaj również opatentowaną sztuczną inteligencję, która zarządza lotem, a w przypadku awarii – bezpiecznie przejmuje kontrolę.

Cechą wyróżniającą AirScooter jest jego hybrydowy silnik, który pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h i lot na wysokość 3 tys. metrów, jednocześnie będąc oszczędnym w zużyciu energii. Zapata podkreśla, że jego maszyna zużywa aż tysiąc razy mniej energii niż konkurencyjne urządzenia. Dodatkowo, ważąc tylko 110 kilogramów, AirScooter jest znacznie lżejszy od innych pojazdów w tej kategorii i oferuje do dwóch godzin autonomicznego lotu.

Ten ultralekki pojazd latający otwiera nowe możliwości w sektorze rekreacyjnym. Zapata planuje otworzyć pierwsze centrum lotów w Lake Havasu City, nieopodal Las Vegas. Jego celem jest promowanie lotów wypoczynkowych, przy jednoczesnym oczekiwaniu na liberalizację przepisów lotniczych dla transportu indywidualnego w miastach.

Z-Air, firma Zapaty, nie ogranicza się tylko do Stanów Zjednoczonych. Planuje otwarcie filii w Brazylii, Chinach oraz krajach Zatoki Perskiej, gdzie środowisko regulacyjne jest bardziej przychylne innowacjom. W Indiach, nowy partner negocjuje z rządem możliwość otwarcia przestrzeni powietrznej nad gęsto zaludnionymi miastami.

Zapata, nauczywszy się na doświadczeniach z przeszłości, gdy sprzedał 15 000 Flyboardów bez znaczących zysków, zmienia swoje podejście. Planuje podpisywać umowy z operatorami, którzy będą nabywać AirScootery po 150 tys. euro za sztukę i płacić mu tantiemy. Jego firma, Z-Air, ma ambicję sprzedawać tysiąc maszyn rocznie do 2027 roku.

Aby sfinansować rozwój tych technologii, Zapata w 2020 roku otworzył kapitał swojej firmy dla niemieckiego biura rodzinnego Lu-Air, specjalizującego się w tego typu technologiach. Zespół 30 specjalistów pracuje nad ciągłym doskonaleniem AirScootera.

Zapata, dzięki swojej wizji i innowacyjności, otwiera nowy rozdział w historii indywidualnego transportu powietrznego. AirScooter, będący połączeniem technologii, bezpieczeństwa i ekologii, stanowi krok w stronę przyszłości, gdzie podróżowanie po niebie może stać się tak powszechne jak jazda rowerem. Czy „demokratyzacja nieba” stanie się rzeczywistością?

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się