Poznaliśmy sterowiec Pathfinder 1 o długości trzech B737
W Dolinie Krzemowej powstał kolosalny sterowiec, Pathfinder 1, który przewyższa długością łącznie trzy Boeingi 737. Jest on efektem nowoczesnej inżynierii, dziełem współzałożyciela Google, Sergeya Brina i pioniera lotnictwa, Alana Westona. Szybowiec został niedawno zaprezentowany na lotnisku Moffett Federal Airfield w Santa Clara w Kalifornii.
W przeciwieństwie do sterowców powszechnie używanych w czasie wydarzeń sportowych, Pathfinder 1, posiada solidną wewnętrzną strukturę. Jego szkielet, składający się z 10 tys. wzmocnionych włóknem węglowym rur i 3 tys. tytanowych węzłów, które otaczają komórki gazowe. Całość pokryta jest lekką syntetyczną skórą Tedlar. Konstrukcja zapewnia nie tylko integralność strukturalną, ale także bezpieczeństwo i wydajność.
Debiut Pathfinder’a w pełnym słońcu był kluczowym testem jego konstrukcji i funkcjonalności. Sterowiec, wypełniony niepalnym helem zamiast wodoru, zademonstrował swoją zdolność do rozszerzania się i stawania się lżejszym pod wpływem słońca. Napędzany małymi silnikami elektrycznymi, wykonywał kontrolowane ruchy, co jest obiecującym znakiem jego możliwości.
Projekt ten jest prekursorem ekologicznego lotnictwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych samolotów, nie emituje on szkodliwych gazów cieplarnianych, co czyni go idealnym kandydatem do zadań, które nie wymagają szybkiej podróży, takich jak rejsy turystyczne.
Ambicje projektu nie kończą się na Pathfinderze 1. LTA (Lighter Than Air), firma stojąca za jego konstrukcją, już pracuje nad większym sterowcem, Pathfinder’em 3, w Akron w stanie Ohio. To przedsięwzięcie nie dotyczy tylko badań nad pojedynczym sterowcem, jej założeniem jest stworzenie podstaw dla nowej branży, która mogłaby zrewolucjonizować turystyczne podróże lotnicze, ale również może pomóc przy zapewnianiu pomocy humanitarnej do dalekich zakątków świata, minimalizując jednocześnie wpływ na środowisko.
Chociaż Pathfinder 1 stanowi znaczący krok w stronę bardziej ekologicznego lotnictwa, istnieją wyzwania, z którymi inżynierowie będą musieli sobie poradzić. Obecne ograniczenia związane z prędkością i zdolnością ładunkową, w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami, mogą wpływać na jego wykorzystanie, zwłaszcza komercyjne. Zależność od pogody to kolejny istotny czynnik. Sterowce są bardziej podatne na niekorzystne warunki pogodowe, co może ograniczać dni operacyjne i wpływać na niezawodność.
Ponadto infrastruktura do operacji ze sterowcami jest obecnie ograniczona. Lotniska będą wymagały modyfikacji, aby pomieścić tych gigantów powietrznych, co wymaga znaczących inwestycji. Publiczne postrzeganie bezpieczeństwa sterowców, szczególnie w świetle historycznych incydentów z wcześniejszymi modelami, to kolejna przeszkoda. Wymagać to będzie solidnych pokazów bezpieczeństwa oraz norm regulacyjnych, aby zyskały one powszechną akceptację.
Pomimo tych wyzwań, potencjał Pathfinder 1 i jego następców, w zmianie krajobrazu lotnictwa pozostaje niezaprzeczalny. Kolejne innowacje i rozwiązanie przeszkód, będą kluczowe dla realizacji tej wizji.
Szymon Ślubowski