samochody

Zaskakujące: rzadziej jeździmy samochodami elektrycznymi niż spalinowymi

Na podstawie dwóch szeroko zakrojonych badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Chicago i Uniwersytet George’a Washingtona we współpracy z Narodowym Laboratorium Energii Odnawialnej ujawniono zaskakujący trend w użytkowaniu pojazdów elektrycznych (EV).

Dane dotyczące milionów używanych pojazdów pokazują, że pojazdy elektryczne są wykorzystywane znacznie rzadziej niż samochody benzynowe. W Kalifornii średni roczny przebieg wykonywany przez samochody elektryczne wynosi około 8 500 km, czyli mniej niż połowę średniego przebiegu wykonywanego przez konwencjonalne samochody benzynowe. Z badań wynika, że samochody spalinowe wykonują około 17 700 km rocznie, co stanowi znacząco różnicę pomiędzy „elektykami”, a samochodami benzynowymi. Podobne badanie z bazą 25 milionów pojazdów wykazało, że samochody elektryczne i SUV-y pokonują rocznie o około 4500 kilometrów mniej, niż samochody benzynowe.

Wyniki te rzucają światło na rzeczywiste korzyści dla środowiska wynikające z używania pojazdów elektrycznych, sugerując, że ograniczenie emisji może być niższe niż oczekiwano ze względu na mniejszą niż oczekiwano częstotliwość korzystania z tych pojazdów.

 Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, m.in. nieodpowiednia infrastruktura ładowania oraz tzw. „lęk przed zasięgiem”, który może zniechęcić właścicieli pojazdów elektrycznych do długich podróży oraz wyższe ceny energii elektrycznej, które mogą zwiększyć koszty eksploatacji takich pojazdów.

Dodatkowo badania wykazały, że właściciele Tesli korzystają z nich częściej niż, innych marek pojazdów elektrycznych, co może wynikać z większej pojemności akumulatorów samochodów i większego zasięgu.

Jednak nawet te pojazdy są używane rzadziej niż samochody benzynowe. Warto zauważyć, że gospodarstwa domowe posiadające wiele pojazdów mogą równomiernie rozłożyć roczny przebieg na wszystkie samochody, co prowadzi do ograniczenia liczby pojazdów elektrycznych.

Wyniki te mają duże znaczenie dla polityki ochrony środowiska i regulacji emisji. Dzisiejszym wyzwaniem dla decydentów jest włączenie tych danych do modelowania przyszłych strategii dotyczących pojazdów elektrycznych, aby dokładniej przewidzieć ich wpływ na sieci energetyczne i środowisko. Badania te podkreślają również potrzebę dalszych badań, aby lepiej zrozumieć, jak właściciele EV wykorzystują swoje pojazdy i jakie są tego konsekwencje dla przyszłości transportu elektrycznego.

Szymon Ślubowski

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się