shrinkflacja

Co to jest shrinkflacja?

Najlepsza definicja shrinflacji to tak, którą przedstawiła francuska sieć handlowa Carrefour. We wrześniu 2023 r. umieściła na półkach sklepowych znaki shrinkflacja, by wyraźnie wskazywać marki, które zmniejszają rozmiar opakowań lub ilość produktu, ale nie zmieniają ceny.

Francja wypowiada wojnę shrinkflacji

Czym jest shrinkflacja? Najkrócej: to obniżanie przez producentów ilości produktu przy zachowaniu dotychczasowego opakowania i ceny. Wojnę temu procederowi wypowiedziała Francja, której władze chcą zobowiązać sprzedawców i producentów, by informowali konsumentów o tym, że pomimo tej samej ceny ilość danego produktu się zmniejszyła.

Jak informuje portal Just Food, władze w Paryżu zwróciły się do Unii Europejskiej z wnioskiem o zatwierdzenie działań mających na celu właśnie walkę ze shrinkflacją, czyli zmniejszaniem ilości produktów przy zachowaniu opakowania tej samej wielkości oraz tej samej ceny. Francuskie władze chcą zobowiązać sprzedawców detalicznych i producentów do informowania konsumentów o tym, że za mniejszą ilość produktu zapłacą tyle samo – napisał portal. Sprzedawcy i producenci musieliby informować konsumentów, o ile produkt został zmniejszony „bezpośrednio na opakowaniu lub na etykiecie dołączonej do tego produktu lub umieszczonej w jego pobliżu”.

Rzecznik francuskiego Ministerstwa Finansów powiedział portalowi Just Food, że francuskie władze (szczególnie ministerstwo ds. małych przedsiębiorstw), „chciały działać w tej sprawie szybko”, ale na przeszkodzie stoi prawo Unii Europejskiej stanowiące, że to sprzedawca detaliczny, a nie dostawca, ma obowiązek rzetelnego informowania o wadze i cenie produktu. Francja planuje teraz naciskać na konieczność udostępniania informacji pod hasłem: „shrinkflacja – stop!” w całej Unii Europejskiej. Jeśli tak się stanie, odpowiedzialność spadnie na producentów, nie na sprzedawców.

Komisja Europejska ma teraz trzy miesiące na wydanie wiążącej decyzji. Projekt regulacji to następstwo inflacji cen produktów spożywczych, która w czerwcu 2023 r. wyniosła we Francji 13,5 proc. Na skutek tego wiele firm zaczęło sprzedawać mniejszą ilość produkowanych przez siebie artykułów, nie zmieniając wielkości opakowań.

PAP/AJ

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.08.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się