sprzedaż książek

Książki o geopolityce zaciekawiają będąc bardziej wiarygodne od mediów społecznościowych

W ostatnim roku sprzedaż książek z zakresu geopolityki wzrosła we Francji o 6 proc. Niektóre tytuły zostały sprzedane w liczbie ponad 50 000 egzemplarzy. Książki pozwalające zrozumieć aktualne wyzwania geopolityczne są wybierane jako bardziej wiarygodna alternatywa dla informacji w mediach społecznościowych.

Jak wskazują dane, wobec ważnych wydarzeń i zmian w geopolityce, związanych m.in. z wojną w Ukrainie i konfliktem izraelsko-palestyńskim, rośnie we Francji zapotrzebowanie na książki poświęcone tym kwestiom. Sprzedaż książek z działu geopolityki wzrosła w 2023 r. o 6 proc., jak wykazały dane Observatoire du syndicat de la librairie française (SLF).

„W tych szczególnie złożonych, zmieniających się sprawach, połączonych z historią, książki są pewnego rodzaju przeciwwagą dla mediów społecznościowych i emocji chwili” – ocenia cytowana przez „Le Figaro” Muriel Beyer, dyrektor grupy wydawniczej Humensis.

Książka analizująca wojnę, którą Putin wydał demokracjom, La Grande Confrontation. Comment Poutine fait la guerre à nos démocraties, eurodeputowanego Raphaëla Glucksmanna, została sprzedana w liczbie 28 000 egzemplarzy. Wydana w październiku książka generała Dominique’a Trinquanda, Ce qui nous attend. L’effet papillon des conflits mondiaux, analizująca skutki światowych konfliktów, sprzedała się do końca 2023 r. w liczbie 15 000 egzemplarzy. Książka La Guerre des mondes. Le retour de la géopolitique Bruna Tertrais została sprzedana w liczbie 10 000 egzemplarzy, a Prophète en son pays Gilles’a Kepela – 47 000 egzemplarzy. „Generalnie książka o geopolityce rzadko przekracza 2000 sprzedanych egzemplarzy” – zaznacza Muriel Beyer.

„Były dwa okresy: najpierw zamrożenie w księgarniach, bo we Francuzach coś zamarło wobec wywołującej niepokój aktualnej sytuacji” – zauważa Sophie Charnavel, dyrektor wydawnictwa „Robert Laffont”. „Następnie powrócili, mając nadzieję na znalezienie klucza do zrozumienia wydarzeń w książkach o geopolityce, podczas gdy inni czytelnicy woleli znaleźć schronienie w literaturze, aby się oderwać od aktualności” – dodaje.

Sprzedaży książek sprzyja również obecność ich autorów, ekspertów w zakresie geopolityki, w programach telewizyjnych o wysokiej oglądalności. Książka wielokrotnie wypowiadającego się w telewizji specjalisty w sprawach obronności Pierre’a Serventa, Le Monde de demain. Comprendre les conséquences planétaires de l’onde de choc ukrainienne, wydana w listopadzie 2022 r., została sprzedana w liczbie 50 000 egzemplarzy.

Komiks Géostratégix Pascala Boniface’a, tłumaczący najnowszą historię geopolityki, został sprzedany w liczbie 50 000 egzemplarzy, a jego drugi tom osiągnął 20 000 sprzedanych egzemplarzy. „W tym bardzo silnym kontekście geopolitycznym spotkaliśmy się w ostatnich miesiącach ze wzrostem sprzedaży naszych tytułów wśród nowych czytelników, nie mówiąc o naszych wydaniach naukowych, które są adresowane raczej do studentów i specjalistów” – stwierdza cytowany przez „Le Figaro” François Bachelot, dyrektor wydawnictwa Dunod.

Wydawcy decydują się również na wznowienie dawniej opublikowanych książek, przybliżających współczesne wyzwania. W 2023 r. wznowiono m.in. książkę poświęconą konfliktom izraelsko-palestyńskim Israël-Palestine, une guerre sans fin?.

„Wydawnictwa odgrywają pewnego rodzaju rolę drugiego frontu, ze spojrzeniem historycznym i ujęciem problemów przez najlepszych ekspertów, których wyjaśnienia są przystępne dzięki przestrzeni, jaką oferuje książka” – ocenia Sophie Charnavel. „Wydawnictwa postrzegają siebie jako komplementarne z prasą, która ma trudne zadanie walki z falą nieprawdziwych informacji” – dodaje.

Julia Mistewicz z Paryża

SUBSKRYBUJ „GAZETĘ NA NIEDZIELĘ” Oferta ograniczona: subskrypcja bezpłatna do 31.03.2024.

Strona wykorzystuje pliki cookie w celach użytkowych oraz do monitorowania ruchu. Przeczytaj regulamin serwisu.

Zgadzam się